Ny teknik kan hjälpa banker bättre nå både kunder och uppsatta digitaliseringsmål

Kontanter är på väg att fasas ut och en rad nya digitala betalningsmedel och tjänster är snabbt på väg att bli standard.

Ny teknik kan hjälpa banker bättre nå både kunder och uppsatta digitaliseringsmål 1
Michael Pierce, Nordenchef, Mambu

Många länder runt om i världen planerar nu för att bli kontantfria, och de senaste åren  har vi vi sett framväxten av olika digitala betalningsmedel. Tjänster som Swish, MobilePay och PayPal tar snabbt marknader, och digitala valutor. Digitala valutor och betalningslösningar växer fram som integrerad del av de digitala samhället.

Den gemensamma nämnaren för alla dessa tjänster är fintech. Avancerade digitala lösningar som är flexibla och säkra förändrar hur transaktioner görs. Framväxten av fintech har gjort det möjligt för finansbolag och banker att erbjuda digitala tjänster som är anpassade efter varje kunds behov.

Till exempel tillåter molnbaserade banktjänster organisationer att innovera och snabbt anpassa sig till ständigt förändrade marknadsförhållanden. Molntekniken är säker och stabil, men ändå smidig och flexibel. Inom loppet av bara några timmar kan banker konfigurera om produkter och tjänster för att ta hänsyn till nya regler eller oförutsedda regelverk. På lång sikt minskar detta inte bara risken utan minimerar också inlåsta kostnader.

Allteftersom konkurrensen mellan finansbolag blir mer aggressiv behövs smidiga tekniklösningar som gör det möjligt att differentiera och anpassa sig snabbt. Som ett resultat kommer kunderna att ha verkliga val för första gången – val som kommer att ge mervärde till deras bankupplevelse och till och med deras ekonomiska liv.

Därför räcker det inte längre med en modulär strategi för banktjänster om vi vill att bankerna ska frodas i vår digitala era. Ett modulärt tillvägagångssätt är idag precis som ett pussel som kombinerar olika bitar till en förinställd bild, och det är omöjligt att byta ut bitar när bättre dyker upp. Även om modularitet erbjuder en fördefinierad svit med egna moduler som utökar funktionaliteten i deras kärnsystem, är den varken flexibel eller öppen.

Kombinerbara banklösningar, det som kallas för composable banking, är en metod som använder skalbar, säker cloud-native-teknik för att finansbolag ska kunna utforma och leverera flexibla och skalbara digitala tjänster med en större öppenhet. Det hjälper bankerna att skapa och skala moderna kundupplevelser som ständigt kan utvecklas för att svara på förändringar och även driva smarta initiativ i våra moderna digitala samhällen.

Istället för att låsa fast specifika funktioner tillsammans för dedikerade applikationer och arbetsflöden, separerar kombinerbara banklösningar funktionerna så att de kan kombineras och rekombineras med olika partners eller tjänster på nya sätt för att leverera nya tjänster. Detta innebär att du kan kombinera oberoende komponenter, återanvända, byta in eller byta ut alla komponenter och samarbeta med de för ändamålen bästa lösningarna.

I denna digitala och konkurrensutsatta era är det viktigt för länder att utveckla en omfattande strategi för digital omvandling. Det är lika viktigt att använda infrastrukturen och tekniken som gör det möjligt att förverkliga digitaliseringsmål – och samtidigt vara redo att anpassa sig till kundernas behov.

Fintech har spelat en viktig roll i digitaliseringen i många länder. Framtiden för finansiella tjänster kommer att förbli ett rörligt mål. För att lyckas på en marknad som fortsätter att förändras måste bankerna kunna röra sig snabbt och vara smidiga och komponera nya produkter och tjänster snabbare.