Ny Klarna-rapport: stora förändringar i hur svenskarna shoppat på nätet under Coronapandemin

Coronapandemin har inneburit stora förändringar i hur svenskarna shoppar på nätet.

Ny Klarna-rapport: stora förändringar i hur svenskarna shoppat på nätet under Coronapandemin 1Konsumtionsmönstren kan delas in i tre tydliga faser. Det visar färsk statistik från Klarna.

Rapporten “Klarnas e-handelspuls: maj 2020” är baserad på unik statistik från Klarnas betalningslösningar*. Klarna hanterar uppskattningsvis omkring hälften av transaktionerna inom svensk e-handel.

– E-handelsvåren är tydligt uppdelad i tre faser, den första inföll när många hushåll började bunkra mat- och apoteksvaror i början av mars månad. Den andra i mitten av mars, när de flesta svenskar började spendera mer tid hemma och behovet av underhållning och produkter till hemmet ökade som en följd av detta.

– Och den tredje i slutet av april och starten av maj, när konsumtionsmönstren börjar återgå mer till tillståndet innan coronavirusets utbrott, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Tiden efter coronavirusets utbrott kan delas in i tre tydliga faser

Bunkringsfasen (2-15 mars)
Vardagsinköpen av mat- och apoteksvaror ökade mest under tiden strax innan restriktionerna infördes, och många e-handlare upplevde fördröjda leveranstider eftersom det var svårt att hinna med alla ordrar. Samtidigt var det tydligt att säsongsbetonade köp av bildelar och tillbehör inte kunde vänta när många bilister bytte till sommardäck.

Mest populära varukategorier: Mat & dryck, Hälsa & skönhet, Bildelar och -tillbehör

Underhållnings- och aktivitetsfasen (16 mars – 12 april)
När många började spendera mer tid i hemmet ökade behovet av underhållning och aktivitet i vardagsrummen runt om i Sverige. Särskilt tydligt var det bland konsumenter under 35 år som kraftigt ökade köpen av underhållning som böcker, film och musik. Samtidigt fortsatte vardagsinköpen av mat- och apoteksvaror vara allra högst prioriterade för de som är över 56 år, och det blev särskilt tydligt bland de som var äldre än 76 år eller äldre.

Mest populära varukategorier: Underhållning, Barnprodukter, Hem & trädgård, Erotiska produkter

Anpassningsfasen (13 april – 10 maj)
Närmare slutet av april började varukategorier som tidigare minskat i betydelse för konsumenter under bunkringsfasen få ett uppsving igen. Många svenskar köpte kläder, skor och sportutrustning när konsumtionsmönstret började återgå till det normala igen.

Mest populära varukategorier: Mode, Sport & Fritid, Smycken & accessoarer, Hem & trädgård

Äldre har ökat sin andel av nätköpen motsvarande två års utveckling

Konsumenter som är 56 år eller äldre handlar allt mer online, och är den snabbast växande kundgruppen jämfört med andra åldersgrupper. Kundgruppen har ökat sin andel av e-handeln med 10% på bara två månader. Den stora ökningen sedan februari kommer framförallt till följd av kraftigt ökade vardagsinköp av mat- och apoteksvaror.

Åldersgruppen står idag för 20,1% av e-handeln. De har ökat sin andel från 18,3% sedan februari 2020, från 17,2% sedan februari 2019, och från 16,6% sedan februari 2018. Effekten av corona accelererade trenden med att äldre tar en större andel av nätköpen motsvarande närmare två år av utveckling.

– Coronaviruset accelererade trenden med att äldre tar en större andel av nätköpen motsvarande närmare två års tillväxt på ett par månader. Många äldre som nu upptäcker fördelarna med e-handeln kommer att fortsätta shoppa på nätet i högre utsträckning i framtiden, säger Viveka Söderbäck.

Statistik från Klarnas betalningslösningar

(se rapporten för Sveriges 20 största kommuner, shoppingtoppen och shoppingraketer)Län där e-handeln ökat mest per person jämfört med genomsnittssvensken

  • Södermanlands län
  • Västerbottens län
  • Västernorrlands län
  • Norrbottens län
  • Dalarnas län

Kommuner där e-handeln ökat mest per person jämfört med genomsnittssvensken

  • Trosa (Södermanlands län)
  • Valdemarsvik (Östergötlands län)
  • Oxelösund (Södermanlands län)
  • Norsjö (Västerbottens län)
  • Bjurholm (Västerbottens län)

Klarnas shoppingindex över Sveriges län

(se rapporten för Sveriges 20 största kommuner, shoppingtoppen och shoppingraketer)

Län Shoppingindex
Sverige 100
Stockholms län 122
Jämtlands län 108
Uppsala län 104
Norrbottens län 103
Södermanlands län 99
Region Halland 97
Västmanlands län 97
Dalarnas län 95
Gävleborgs län 95
Västra Götalandsregionen 93
Örebro län 93
Region Skåne 92
Västerbottens län 92
Värmlands län 92
Västernorrlands län 91
Jönköpings län 88
Blekinge län 88
Östergötlands län 87
Kronobergs län 87
Kalmar län 86
Region Gotland 86