Northmill diskuterade neobanking på Nordic Tech Day

– GP Bullhound och Nasdaq samlade eliten av entreprenörer och investerare i Stockholm

För fjärde året i rad anordnade den ledande investmentbanken GP Bullhound med kontor i nio länder i Europa, USA och Asien, Nordic Tech Day tillsammans med Nasdaq.

Dagen attraherade många framstående investerare och några av de mest spännande bolagen som befinner sig i framkant i nästa generations våg av teknologi och innovation. Bland dem, den nya svenska neobanken Northmill som presenterade hur de bygger framtidens bank och varför de bara är i början av sin resa.

GP Bullhound levererade på löftet att samla briljanta hjärnor som är i färd med att skapa framtiden. Med talare från flera ledande företag inom olika sektorer, såsom Paradox Interactive, MTG, och Hedvig, inspirerade och belyste Nordic Tech Day några av de mest disruptiva och revolutionerande idéerna just nu.

Carl Wessberg, Partner på GP Bullhound, kommenterade:

– Med Nordic Tech Day strävar vi efter att samla företag och människor som skapar framtiden, och Northmill är ett exempel på det. Ett fintech-bolag som har vuxit organiskt i en imponerande takt, samtidigt som de bibehållit lönsamhet sedan start. Verksamheten är på god väg att bli en fullskalig tech-bank och företaget har redan nått en ansenlig storlek i Norden. Med det färska svenska banktillståndet ser vi en stor potential framåt.

Northmill som hade en omsättning på SEK 435 miljoner (2018) och CAGR på 75 procent de senaste fem åren, har rapporterats att utmana neobanker som Revolut, N26 och Monzo.

 Hikmet Ego, Vd på Northmill kommenterade:

– Vi vet hur man använder ny teknik för att skapa produkter som förenklar och optimerar våra användares ekonomi. Genom åren har vi samlat på oss de nödvändiga byggstenarna för att skapa vår tech-bank, och vi har gjort det på en av de hårdast reglerade marknaderna i världen. Tack vare vår cross-cloud microservice infrastruktur kan vi vara skalbara, effektiva och flexibla i syfte att kunna ändra riktning på företaget eller uppdatera våra produkter väldigt snabbt, beroende på vad våra användare eller marknaden kräver.

Men Northmills resa mot att bli en tech-bank har handlat om mer att bara molnbaserat infrastruktur och effektiv marknadsföring.

Hikmet Ego, Vd på Northmill kommenterade:

– Vi har en kombination av en stark kultur och en teknikfokuserad organisation. Det har varit nyckeln för oss nu när vi tagit nästa steg. Vi har byggt autonoma, självförsörjande produktteam som är snabbfotade och som ständigt kan förbättra våra produkter. Det innebär att varje enskilt team kan ändra inriktning och arbeta självständigt utan att vara beroende av varandra.