Nedåt för svenska spelstudios men uppåt för industrin

Det var mellan 2014 och 2016 som den svenska spelindustrin växte som mest.

Den uppåtgående kurvan har däremot minskat för de individuella spelutvecklarna. Detta behöver inte betyda att den svenska spelindustrin har försvagats. Det råder knappast brist på vilja, engagemang och idéer. Det är snarare så att de studios som har tappat i omsättning har gjort det på grund av investeringar, utökningar och att de är mittemellan lanseringar.

Superår av en anledning

Anledningen bakom succéåren (2014-2016) var att det lanserades avsevärt fler storspel. Dessa succéer gjorde i sin tur att flera spelstudios kunde expandera och nyanställa. Studios köptes även upp av företag som Microsoft och EA Games. Den nu märkbart försvagade tillväxten som har uppmärksammats hos några spelutvecklare har därför inte kommit oväntat och räknas inte påverka industrins tillväxt överlag. Sett till industrins årliga rapporter har omsättningen tredubblats på fem år (räknat från 2017) och antalet spelstudios som har startats upp i Sverige har ökat.

Exemplen är många

Antalet nystartade företag, och däribland spelstudios, växer. Sverige är en av de ledande nationerna inom teknik, fintech och spel. Ett av Europas mest växande fintech- bolag är svenska Trustly, som förser andra företag och privatpersoner med betallösningar. När det kommer till att välja ut vilken spelstudio som är Sveriges mest framgångsrika finns det flera exempel att välja mellan. Den studio som kanske har fått mest uppmärksamhet är Mojang, som blev känd spelet Minecraft lanserades 2010. Idag är de en del av Microsoft men efter Minecraft har de inte släppt lika kända spel.

Hazelight Studios är en annan uppmärksammad studio som hade stora framgångar förra året. Den grundades av skådespelaren, och numera dataspelsutvecklaren, Josef Fares. Efter hans succé Tale of Two Brothers, som han utvecklade tillsammans med Starbreeze, valde han att grunda en egen studio som utvecklade hans nästa spel A way Out. Spelutvecklaren Thunderkick är en annan studio som är med och utmanar giganterna. Trots att den svenska studion, med bas i Stockholm, har lanserat få titlar samarbetar de redan med 84 nätkasinon. Thunderkick fakta visar att de kändaste av deras 17 spelautomater är Magicious och Sunny Scoops. De har ännu inte utvecklat lika många spel som sina konkurrenter, men spelen håller kvalitet och det är mycket viktigare än kvantitet.

Uppmuntrar nystarter

Trots att några individuella spelstudios har sett en nedåtgående tillväxtstrend uppmuntras svenska spelutvecklare att starta eget. Under 2017 ökade antalet spelstudios med 22 procent till 343 företag. Det passar väl ihop med en rapport som visar att svenskar är bland de mest benägna i världen att starta egna företag. Anledningen till att utvecklare uppmanas att testa vingarna och starta egna studios är för att redan etablerade studios inte är kapabla att lansera hur många spel som helst varje år. Istället för att vänta på att deras idéer ska plockas upp eller att de ska anställas av befintliga studios finns det hjälp för att starta eget.

Även om det på pappret går sämre för några studios går det bra för svensk spelindustri. Och med fler bolag som startas upp kommer Sverige fortsätta att vara ett gott exempel, både för spelindustrin och för entreprenörskap i sig.