Nästan 40 procent av alla mail från banker och finansiella institut är bedrägeriförsök

Cyberkriminella blir allt bättre på att imitera banktjänster

Nästan 40 procent av alla mail från banker och finansiella institut är bedrägeriförsök 1Många e-postmeddelanden efterliknar legitim korrespondens från faktiska banker. De innehåller riktiga logotyper, specifika layouter och till och med rätt branschspråk, vilket gör det svårare för mottagarna att lägga märke till varningsflaggorna, särskilt när man öppnar meddelandet från en telefon eller surfplatta.

Även om coronavirusrelaterade e-postmeddelanden har dominerat phishing-kampanjerna under hela året, har ökningen av digitala transaktioner, online-shopping och online-hanteringen av enskilda finanser skapat nya möjligheter för cyberbrottslingar.

En serie nätfiske-kampanjer som poserar som online-banktjänster gjorde stor påverkan under andra halvan av 2020, enligt Bitdefender Antispam Lab:

  • 20 september – 38,08 procent av alla inkommande e-postmeddelanden relaterade till banker och finansiella tjänster markerades som skräppost
  • 25 oktober – nästan 6 av 10 e-postmeddelanden (58,84 procent) rörande banksektorn var bedrägerier
  • 29 november – 30,7 procent av alla mottagna e-postmeddelanden låtsades komma från populära finansinstitut

De flesta skräppostmeddelandena förmedlar en känsla av ett brådskande ärende och ber användarna att snabbt antingen dela personlig eller ekonomisk information, ladda ner ett dokument eller en bilaga eller klicka på länkar för att lösa ett säkerhetsproblem.