Färsk statistik från AppsFlyer, med data från mars 2022, visar att närmare hälften av svenska iPhone-användare (43%) tackar ja till att dela personlig data i mobilappar.
Det är betydligt fler än bransch-kännare befarade när Apples integritetsåtgärder infördes för ett år sedan.
Apples uppmärksammade integritetsregler, som infördes i april 2021, innebar att användare aktivt måste tacka ja till att dela personlig information med appar.
Initiativet uppfattades som positivt för användare, men innebar utmaningar för varumärken, som vill kunna mäta och analysera investeringar i sina app-kampanjer.
AppsFlyers nya rapport ATT – One Year On visar att andelen som tackar ja till att dela personlig data globalt ligger på 46%, med utvecklingsländerna betydligt högre än länder i väst, där fler är medvetna om och är mer känsliga för integritetsfrågor.
Intressant nog visar statistiken att användare i Frankrike tackar ja i betydligt högre utsträckning (35% högre) än i övriga västeuropeiska länder.
I samband med förändringarna våren 2021 genomförde AppsFlyer tillsammans med YouGov en undersökning kring användares syn på integritet i mobilappar och Apples initiativ.
Då svarade mer än en tredjedel av de 1 000 tillfrågade svenskarna (34%) att de inte kunde tänka sig att dela någon personlig information som helst med mobilappar.
Verkligheten visar alltså att det är betydligt fler som tackar ja än marknadsförare befarat. Men det är fortfarande mer än hälften som tackar nej, vilket gör att många nu går mot andra metoder för att mäta effektiviteten av sina app-kampanjer.