Myresjöhus är det starkaste småhusvarumärket i Sverige
Hem FASTIGHETER Myresjöhus är det starkaste småhusvarumärket i Sverige

Myresjöhus är det starkaste småhusvarumärket i Sverige

Publicerat av: Redaktionen

Även systerföretaget SmålandsVillan tar fina placeringar.

Myresjöhus är det starkaste småhusvarumärket med störst varumärkeskännedom i Sverige.

Även SmålandsVillan står sig starkt inom varumärkeskännedom- och styrka. Detta enligt en färsk undersökning från marknadsanalysföretaget Prognoscentret.

I juni 2021 tillfrågades 1506 personer ur allmänheten samt 844 personer som nyligen byggt hus om sina kunskaper kring 17 olika varumärken på småhusmarknaden. Undersökningen visar att Myresjöhus är den småhustillverkare som har starkast varumärke (Brand Equity-värde) bland allmänheten, följt av Eksjöhus och Älvsbyhus. Myresjöhus får också förstaplaceringar i Varumärkeskännedom i kategorierna Top of Mind, Hjälpt kännedom och Spontan kännedom.

– Det känns otroligt roligt att Myresjöhus toppar flera kategorier i denna undersökning. Ska man titta på varför så är Myresjöhus ett välrenommerat varumärke som har funnits länge på marknaden – nästan 100 år. Det i kombination med en riktigt dedikerad och kunnig säljkår, möjligheten att skräddarsy sitt hus från grunden, samt instegsprodukter för förstagångsköpare gör att vi fortsätter att ta marknadsandelar och öka vår varumärkeskännedom i Sverige, säger Patrick Svanström, operativ chef för Myresjöhus och SmålandsVillan.

Även SmålandsVillan, Myresjöhus systerföretag, tar hem fina placeringar i Prognoscentrets undersökning. SmålandsVillan hamnar på fjärde plats gällande Brand Equity, och får flera tredje- och fjärdeplaceringar i kategorin Varumärkeskännedom.

Myresjöhus är det starkaste småhusvarumärket i Sverige– SmålandsVillan är ett varumärke som kompletterar Myresjöhus utmärkt, och där vi framför allt når en något yngre målgrupp och förstagångsköpare. Det är glädjande att se att varumärket står sig starkt i samtliga kategorier. SmålandsVillan har ju dessutom nyligen utmärkt sig i Prognoscentrets branschmätning i kundsnöjdhet för 2020, där vi tog hem delat förstapris i kategorin småhustillverkare, inflikar Patrick.

Slutsatser från undersökningen

  • Myresjöhus och SmålandsVillan placerar sig som etta respektive tvåa på listan i kategorin Reklamerinran – det vill säga vilka småhustillverkare som de tillfrågade kan minnas att de har sett eller hört reklam från via exempelvis radio och tv.
  • När det gäller allmänhetens uppfattning om varumärken så visar undersökningen att både Myresjöhus och SmålandsVillan är uppskattade varumärken som man dessutom har en stor kunskap om.
  • Myresjöhus och SmålandsVillan hamnar också på plats två respektive fyra i kategorin ”Vilka konkurrenter övervägdes”.
  • Undersökningen visar också att i den tillfrågade kategorin husköpare, så har många en stor kunskap om både Myresjöhus och SmålandsVillan.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>