Mastercard och Doconomy visar vägen för medveten shopping i jul – tillhandahåller ny unik beräkning av CO2 i julhandeln

Hittills har 2020 varit ett år fyllt av utmaningar och även julen kommer att se annorlunda ut för många i år.

Mastercard och Doconomy visar vägen för medveten shopping i jul - tillhandahåller ny unik beräkning av CO2 i julhandeln 1Det är nu extra viktigt att handla medvetet och informerat. Tidigare undersökningar från Mastercard visar att många svenskar redan anser sig vara mer omtänksamma denna jul samt planerar att ägna mer tid och eftertanke åt årets julklappar.

Och det finns många sätt att visa extra omtanke i vardagen, inte minst i hur vi handlar. Mastercard och Doconomy vill bidra till ökad medvetenhet i samband med årets julshopping och som en del av detta arbete presenteras idag unika beräkningar för hur mycket koldioxid julhandeln i Sverige skapar. Beräkningarna, som tagits fram med hjälp av Åland Index, visar att julhandeln förra året stod för cirka 744 548 ton CO2e. Denna data ger oss alla möjligheter att reflektera över våra utgifter, förstå vår egen påverkan och göra medvetna val, i en tid då många aktivt vill bidra till en mer hållbar värld.

Genom beräkningarna hoppas Doconomy och Mastercard bidra till att utbilda och engagera kring ökad medvetenhet, hållbar konsumtion och samverkan mellan handeln och allmänheten. Datan används i dag i DO, Doconomys mobila tjänst som hjälper människor att handla och spara mer medvetet. DO ger också användare möjlighet att direkt kompensera för sitt koldioxidavtryck genom FN-certifierade projekt.

– Vi vet att årets jul är unik på många sätt och vi på Mastercard vill gärna bidra till att öka medveten och omtänksamheten i samband med julhandeln. Beräkningen vi har tagit fram tillsammans med Doconomy är verkligen unik. Vi är mycket stolta över Sverige är först ut med den här typen av verktyg som ger en tydlig bild av CO2 och konsumtionsmönster över året, säger Erik Gutwasser, vd för Mastercard i Norden och Baltikum.

Banker i Europa och USA använder redan idag samma metodik för att beräkna transaktioner åt sina kunder och engagera dem i hållbara val men detta är första gången beräkningen sker på nationell nivå. I takt med att fler detaljhandels- och bankpartners använder Åland Index sprids också den information och kunskap som krävs för medvetna köpbeslut och en mer hållbar framtid.

– Vi hoppas att de här beräkningarna ska få fler människor att enklare förstå hur vår konsumtion påverkar klimatet. Det är enklare att göra mer medvetna val kring sina inköp om det finns en beräkningsmodell som Åland Index som hjälper till och det är extra roligt att just Sverige är först med detta, säger Mathias Wikström, vd för Doconomy.