Många omvärderar sin livsstil – ökat intresse för privatekonomi och hälsa

Corona har lett till att många väljer att se över sin livsstil och privatekonomi.

Många omvärderar sin livsstil – ökat intresse för privatekonomi och hälsa 1En ny undersökning som försäkringsbolaget If har tagit fram visar att omkring hälften av svenskarna vill skaffa sig nya vanor och en bättre ekonomisk överblick. Intresset för att ompröva sina beteenden är störst bland unga.

Försäkringsbolaget If har frågat 1 009 personer om coronaviruset har fått dem att omvärdera sin livsstil. Mer än var femte svarar att de mer aktivt vill se över sin privatekonomi. Undersökningen visar också ett ökat intresse för hälsa och miljö.

Fler väljer att se över sin ekonomi

Vad gäller privatekonomin tänker var fjärde av respondenterna (24 procent) se över sitt sparande. Nästan lika många (23 procent) svarar att de kommer att granska sina utgifter. 11 procent vill se över sina försäkringar.

Bland unga är intresset för att se över ekonomin nästan dubbelt så stort än bland äldre. Mer än var tredje i åldern 23-35 år tänker mer aktivt se över sina utgifter, lika många i samma åldersgrupp vill se över sitt sparande, visar undersökningen.

– Det är bra att skaffa god koll på sin privata ekonomi. Det värt att lägga ner tid på att se över inkomster, utgifter, sparande och försäkringar, särskilt i dessa oroliga tider. Om din bank inte erbjuder något budgetverktyg så finns det flera appar och tjänster på nätet som erbjuder det. Det kan kännas lugnande och tryggt att ha full överblick över ekonomin, säger Jessica Hjälmered, pressansvarig på If.

Ökat intresse för försäkringar – särskilt bland unga

Översyn av försäkringar prioriteras högst bland unga. Var femte (19 procent) i åldersgruppen 23-35 år och mer än var sjätte (17 procent) i åldern 18-22 år svarar att de vill se över sina försäkringar.

– Försäkringar ger ekonomisk trygghet som kan underlätta situationen om vardagen plötsligt förändras. Vi rekommenderar att man ser över sina försäkringar och sitt försäkringsbehov minst en gång årligen. Nya behov uppstår och kanske behöver man göra några förändringar, säger Jessica Hjälmered.

Hälsa och miljö också viktiga aspekter

Nästan var femte respondent (18 procent) svarar att de kommer börja motionera mer. Var sjätte (14 procent) vill börja äta nyttigare mat. Fler än fem procent vill sluta röka. Uppemot en av fem (18 procent) tänker mer på miljön nu och hur de kan bidra till att minska klimatpåverkan, som att t.ex. resa mindre.

Fler kvinnor än män svarar att de tänker mer på miljön, vill börja motionera mer och äta nyttigare mat.

If har samlat några viktiga råd om försäkringar:

  • Börja med att se över dina försäkringar. Vilka har du och vad täcker dessa?
  • Planerar du att byta bostad? Då är det viktigt att skaffa en försäkring för det nya boendet. Exempelvis behöver man ett bostadsrättstillägg om man byter från hyres- till bostadsrätt.
  • Se över alla ägodelar och räkna ut ett ungefärligt värde. Detta anger man som lösöresvärde till sitt försäkringsbolag. Vissa bolag har fast lösöresbelopp.
  • Titta igenom det du äger. Har du något som behöver en extra försäkring? Till exempel en båt, eller något särskilt värdefullt smycke, klocka, konst, dyr cykel etc.
  • Ska du betala månads- eller årsvis? Välj det som passar ekonomin bäst. Att betala årsvis är oftast billigast, men då måste man lägga ut en större klumpsumma.
  • Säg upp det som är onödigt till exempel om hushållet betalar för dubbla försäkringar. Se över det försäkringsskydd som du redan har. Många extraförsäkringar som erbjuds vid köp av vara eller resa ingår oftast redan i hemförsäkringen.
  • Kontakta ditt försäkringsbolag för en gedigen genomgång av det försäkringsskydd du har och behöver för dina behov.

Konsumentverket har på sin hemsida samlat länkar till olika aktörer som kan ge stöd för den som behöver hjälp med sin ekonomi.

Fråga: Har Coronaviruset fått dig att på något sätt omvärdera din livsstil?

 Undersökning Totalt Man Kvinna
Ja – jag tänker mer på miljön nu och hur jag kan bidra till att minska klimatpåverkan (t.ex. resa mindre). 17,54% 15,00% 20,10%
Ja – jag kommer att sluta röka 5,45% 5,50% 5,40%
Ja – jag kommer att motionera mer 17,94% 16,00% 19,90%
Ja – jag kommer äta nyttigare mat 14,07% 11,30% 16,90%
Ja – jag kommer mer aktivt se över min privatekonomi – försäkringar 10,51% 11,70% 9,30%
Ja – jag kommer mer aktivt se över min privatekonomi – sparande 23,89% 24,70% 23,10%
Ja – jag kommer mer aktivt se över min privatekonomi – utgifter 22,80% 22,10% 23,50%
Nej, jag kommer att fortsätta leva som vanligt 35,78% 38,90% 32,60%
Vet ej 10,80% 8,30% 13,30%
Totalt 158,77% 153,50% 164,10%
Ålder 18-22 år 23-35 år 36-65 år 56-80 år
Ja – jag tänker mer på miljön nu och hur jag kan bidra till att minska klimatpåverkan (t.ex. resa mindre). 30,30% 21,30% 14,20% 14,90%
Ja – jag kommer att sluta röka 3,40% 8,80% 6,30% 2,70%
Ja – jag kommer att motionera mer 25,80% 22,90% 12,50% 17,90%
Ja – jag kommer äta nyttigare mat 16,90% 21,70% 9,10% 13,10%
Ja – jag kommer mer aktivt se över min privatekonomi – försäkringar 16,90% 18,80% 8,50% 4,90%
Ja – jag kommer mer aktivt se över min privatekonomi – sparande 27,00% 37,50% 22,20% 14,90%
Ja – jag kommer mer aktivt se över min privatekonomi – utgifter 25,80% 35,00% 22,50% 13,40%
Nej, jag kommer att fortsätta leva som vanligt 18,00% 19,60% 39,30% 48,60%
Vet ej 12,40% 8,80% 12,30% 10,30%
 Totalt 176,50% 194,40% 146,90% 140,70%

Panelundersökningen genomfördes av Syno International och besvarades av 1009 respondenter från ett flertal onlinepaneler mellan den 3-7 april 2020. Respondenterna som ingick i undersökningen hade en jämn fördelning mellan kön, ålder och geografisk hemort. Syno International har 55 anställda på 12 kontor världen över som samlar in och hanterar data kring konsumenter för ledande företag och organisationer.