Hem NYHETER Lagringsutrymme A och O för fintech

Lagringsutrymme A och O för fintech

Publicerat av: Redaktionen

Fintechbranschen i Sverige befinner sig i snabb tillväxt, inte minst är det kommer till teknik.

Lagringsutrymme A och O för fintech 2

Fredrik Arveskär, Regionchef Norden och Benelux, Infinidat

Molntjänster och modern lagring innebär ständigt nya och förbättrade möjligheter att utveckla sin verksamhet eller att skapa helt nya affärsområden.

Teknikutvecklingen innebär även att lagring har blivit centralt för Fintechbranschens framtida utveckling. Idag är lagring en strategisk affärsparameter i relation till kunder, compliance och konkurrensfördelar. Inte minst när det kommer till så kallad multi-layered data analysis och compliance, områden som bland mycket annat kan hjälpa till att upptäcka penningtvätt och hindra finansiering av terrorism.

Både bankväsendet och fintech är känsliga affärsområden. De innehåller vanligtvis information och data som ingen vill ska försvinna eller hamna i fel händer. Det är på samma gång affärsområden som innehåller mycket stora mängder data och datakategorier som måste analyseras – i realtid!

FinTech är således mer än någonsin beroende av snabb databehandling – ett beroende som inte minskar med åren. Det är därför nödvändigt att finansinstituten uppdaterar sin infrastruktur för att möta framtida behov. Det kräver ökad flexibilitet eftersom data kan nås var som helst och när som helst. Något som bland annat PWC listat som en av de sex viktigaste delarna i deras rapport “Financial Services Technology 2020 and Beyond”. Det finns ett stort behov av datakraft och många erbjuder den, men det är inte alla som kan leverera på den nivå som krävs.

Om vi tittar på banker i ett större perspektiv är detta en tjänstebransch. Inom bank och finans finns det bara icke-fysiska tjänster där finansinstitutet agerar facilitator. Här precis som i alla andra serviceområden förväntar sig kunderna att det går fort. Oavsett om det är Btb- eller BtC är hastigheten avgörande. Det är en del av kundupplevelsen.

Sammantaget sätter det mer press och fokus på lagringsdelen. Det finns väldigt lite eller inget utrymme alls för fel. Samtidigt måste lösningen vara enkel, säker, skalbar och ekonomisk. En inte särdeles enkel uppgift för de flesta IT-avdelningar.

Till syvende och sist handlar det fortfarande mycket om störningar. Bättre, snabbare, starkare, smartare – säkrare och pålitligare. Men det kräver också en stor mängd data för att skapa insikter och kunna möta kundernas förväntningar. I slutändan betyder det att lagringslösningen som ligger bakom måste optimeras långt utöver normen idag.

Men optimeringen är inte de fysiska diskarna; det finns i mjukvarudefinierad lagring i kombination med AI. För närvarande är det den lösning som kan ge kunderna det bästa av alla världar, oavsett om tonvikten ligger på molnet eller deras egna datacenter – och hur mycket data som behöver hanteras. Datalagring ökar exponentiellt och bör lagras och ingå i analysarbetet – vilket till stor del är grunden för FinTech – alla trender pekar på att det är vägen framåt.

Det kan sägas att lagring och FinTech således är en del av ett partnerskap där båda parter lägger mervärde till den andra. Men i själva verket är det större än enkel symbios – det är viktigt, det är en nödvändighet – och det måste vara effektivt för att säkerställa fortsatt hastighet. Uppåt och framåt!

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>