Tillsammans med kollegorna i Finland är KPMG Sverige först ut av alla KPMG-länder med implementeringen av ett nytt molnbaserat revisionsverktyg.
Verktyget har fått namnet NASAA vilket står för Nordic Automated Standardized Audit Approach.
– Ingen annan av ”Big 4” kan i dagsläget erbjuda sina klienter och revisorer något liknande, säger Stefan Andersson, Head of Development SME, som projektlett satsningen och samarbetet med KPMG Finland.
Föregångsland i KPMG-nätverket
Sverige och Finland tar lead i utvecklingen och implementeringen av NASAA som kommer att ersätta en stor del manuella granskningsinsatser med en mer automatiserad process. Verktyget kommer att bidra både till en ännu bättre revisionskvalitet och en ökad effektivitet.
– Med det nya verktyget kommer KPMG:s revisorer att kunna erbjuda sina klienter ytterligare värde av revisionen vilket ger kunden fler insikter.
– Detta är extremt stort. Den innovativa nyutvecklingen i Sverige och Finland får nu effekter globalt. De andra KPMG-länderna kommer snart att följa efter. Arbetet drivs för övrigt vidare av Norge. Tillsammans har de nordiska länderna verkligen gjort stor skillnad för den globala firman, säger Stefan Andersson.
KPMG Lighthouse bakom den digitala utvecklingen
I och med KPMG Sveriges Lighthouse-satsning – som är en del av KPMG:s globala satsning på expertkompetens inom digitala lösningar och avancerad data-analys – så har KPMG till största delen kunnat hantera allt själva. Nästan ingen extern kompetens för utvecklingen av NASAA har behövts ta in, vilket i sig är unikt.
– Vi sitter idag på en otrolig kompetens ”in house”. Tack vare vårt digitala fokus har vi kunnat använda oss av egna resurser för att utveckla det nya verktyget, säger Stefan Andersson.
– Vi är otroligt stolta att tillsammans med KPMG Finland gå först i ledet. Satsningen bygger på fantastiskt teamwork och det känns extra roligt att vi kunnat göra även den tekniska utvecklingen på egen hand. Som företag och som bransch är vi uppe i en spännande förändring som i slutändan skapar mervärde både för våra kunder och medarbetare, säger Patrik Anderbro, VD på KPMG Sverige.