IT-trenderna som kommer driva bankernas utveckling under 2015
Hem IT-FINANS TRENDER IT-trenderna som kommer driva bankernas utveckling under 2015

IT-trenderna som kommer driva bankernas utveckling under 2015

Publicerat av: Redaktionen

Det är framförallt utvecklingen inom sex områden som kommer att fortsätta att förändra banksektorn under 2015. De här områdena är: digitalisering, mobila betalningar, regelefterlevnad, förenklad IT-infrastruktur, cybersäkerhet och big data.

2013-11-08-bank1Bankernas digitalisering fortsätter
Att förbättra kundupplevelsen kommer även nästa år att vara ett av bankernas fokusområden och därför kommer vi se fortsatt växande investeringar i webb- och mobila kanaler. Faktum är att mobila banklösningar kommer att vara högsta investeringsprioritet och banker förväntas spendera 2,3 miljarder dollar, enligt analysföretagets rapport Mobile Banking Solutions.

Mobila betalningar slår igenom
Teknik för mobila betalningar är på god väg att bli nästa stora vändpunkt och de mobila tjänsterna är redan en central del vår hyperuppkopplade värld. Enligt en rapport från Juniper Research så kommer den globala marknaden för digitala betalningar att växa till 4,7 biljoner dollar 2019, vilket är nästan en fördubbling från 2,5 biljoner dollar i år.

Fokus på risk, regelefterlevnad och krav
Med ett par stora regelverk på gång, inklusive Basel III och EU General Data Protection Regulation (GDPR), så kommer garanti för regelefterlevnad bli ett stort investeringsområde för banker under 2015. Jag skrev tidigare om den press som nya regler kring kapitalkrav och säkerhet sätter på bankerna. Att kunna hantera de växande regulatoriska bördorna kommer kräva en mer proaktiv hållning och ett verksamhetsbrett tillvägagångssätt från bankerna. Exempelvis så fokuserar banker nu på att utveckla automatiserade rapporteringsprocesser som reducerar kostnaden och riskerna associerade med nya regelkrav.

Förenkling av IT-arkitektur och förnyelse av kärnapplikationer i molnet
Nästa år kommer vi att få se flera banker se över hur de kan förenkla sina verksamhetsövergripande IT-system och förnya kärnapplikationer, som till exempel genom att reducera antalet elektroniska betalsystem och datalager. Banker kommer också göra investeringar som att introducera gemensamma dataplattformar för analys och rapportering. Många kommer även att fortsätta att gå mot en bredare tillämpning av molntjänster. Små och medelstora banker kommer att gå mot att implementera kompletta molnbaserade plattformar för banktjänster medan större banker kommer molnmigrera icke-centrala delar av verksamheten såsom HR. Inom fem år kommer hälften av alla nya banktjänster vara molnbaserade applikationer, enligt analysföretaget IDC.

Förbättra cybersäkerhet i realtid
Att skydda kundernas tillgångar genom hantering av kunddata, autentisering och enhetssäkerhet blir allt viktigare när banktjänster går mot att nästan uteslutande mobila. För att förbättra cybersäkerheten konsoliderar banker befintliga lösningar för att upptäcka bedrägerier och väljer big data-plattformar där dataanalys i realtid snabbt kan upptäcka oegentligheter. Med en övervakningskapacitet som nästan verkar i realtid kan banker upptäcka och förhindra kort- och nätbanksbedrägerier. Genom att förhindra förluster och samtidigt möta krav på att betaltransaktioner verifieras i realtid drar banken full nytta av värdet i big data.

Ny viktig roll i bankledningen
Under 2015 kommer fler banker att börja se big data som en viktig strategisk tillväxtmöjlighet och anpassa sig därefter genom att skapa en ny affärsroll i form av en Chief Data Officer (CDO). Som ansvarig och möjliggörare av Data Mining ligger Chief Data Officerns fokus på strategier som välkomnar digitalisering, utvecklar bankens big data-analyskapacitet och möter nya regulatoriska utmaningar.

Sverige är en mogen bankmarknad och vi ser därför här redan tecken på dessa trender. Svenska bankkunder förväntar sig redan att deras banker använder kunddata för att förbättra service och tjänster. Därför kommer svenska bankkunder under 2015 kunna glädjas åt att fokus på digitalisering, regelefterlevnad, förenkling av IT-infrastruktur och förbättrad cybersäkerhet i slutändan förbättrar deras bankupplevelser

Relaterade Artiklar