Integration i fokus när elbilarna tar över

Fler elbilar innebär ett ökat behov av lösningar för att ladda deras batterier, inte minst att samordna laddning av flera fordon.

Med det kommer behov av integration med andra applikationer. Det är en tillväxtmarknad.

Elbilar behöver laddas, vilket innebär att det krävs laddningsutrustning. Om det handlar om många fordon räcker det inte med att bara installera laddare, det krävs samordning för att ha koll på elförbrukning. Till och med enskilda laddare som finns i villor behöver övervakas, både av kapacitets- och kostnadsskäl.

Kort sagt, det behövs en bakomliggande applikation.

Det här något som svenska CTEK tagit fasta på. Förutom att utveckla och tillverka själva laddningsenheterna bygger man även applikationer som samordnar laddning. En anledning till att övervaka laddningen är att elpriserna ökar kraftigt när man passerar vissa gränser:

̶ I en vanlig villa blir det ofta rejält dyrare när man går över 20 Ampere. För kommersiella fastigheter är den magiska gränsen ofta 63 Ampere, förklarar Patrik Lindergren, teknisk chef för den elbilsrelaterade verksamheten på CTEK.

Inte nog med det. Om huvudsäkringen i villan eller den kommersiella fastigheten inte är dimensionerad för belastningstoppar, alltså över 20 respektive 63 Ampere, så kan det helt enkelt bli strömavbrott, när säkringen slår av.

En lösning på det här problemet är att en bakomliggande applikation drar ner på strömtillförseln till billaddare när annan utrustning dras i gång, för att de kritiska gränserna inte ska överskridas. Med lite fantasi går det att tänka sig åtskilliga integrationspunkterna mellan laddningsapplikationen och andra applikationer. Det finns exempel på sådana redan i dag:

̶ Vår applikation är till exempel kopplad till flera olika betalningslösningar. Det finns också kopplingar till lönesystem, säger Patrik Lindergren.

Vad gäller betalningssystem är ett scenario att ett parkeringsbolag erbjuder laddning vid parkeringsplatser. Då kan betalningen för laddningen skötas om med samma lösning som betalningen för själva parkeringen.

Ett företag som erbjuder laddningsplatser för sina anställda kan föra över information till lönesystemet, för löneavdrag med hantering av skatteeffekter, för de anställda.

Men varför stanna här?

Det går till exempel att tänka sig kopplingar till planeringssystem, vad gäller hantering av elåtgång och kostnader. Ju fler elbilar som rullar på våra gator, desto mer användning lär vi få se av data om laddning av dem.

På CTEK jobbar man med mjukvaruutveckling bland annat på ett nyöppnat forsknings- och utvecklingscenter i Norrköping, där man även designar laddningsenheter och testar kompletta lösningar.

Det är lätt att tänka sig att mer renodlade mjukvaruaktörer, både produkt- och konsultföretag, vill ha en del av den här kakan. Det borde definitivt finnas möjligheter för företag som är specialiserade på integration.

Fördelen för CTEK torde vara att man är en pionjär och ledande på kompletta lösningar för batteriladdning. Företaget grundades 1997, men de elbilsrelaterade lösningarna är relativt nya i sortimentet. De kom in i företaget i maj 2018, med förvärvet av företaget Chargestorm, där Patrik Lindergren var grundare och vd.

I dag står den elbilsrelaterade verksamheten för en mindre del av omsättning, beräknad till cirka 80 miljoner kronor av totalt 650 miljoner kronor för 2019.