Hem NYHETER Increasor i framkant – Uppdrag att utveckla avancerat legaltech system

Increasor i framkant – Uppdrag att utveckla avancerat legaltech system

Publicerat av: Redaktionen

Under det senaste året så har majoriteten av alla företag behövt ställa om och anpassa sig till nya riktlinjer.

Increasor i framkant - Uppdrag att utveckla avancerat legaltech system 3Covid-19 har gjort det svårt och i många fall näst intill omöjligt att träffas fysiskt, vilket lett till komplikationer i samband med bland annat bolagsstämmor.

Increasor har skrivit avtal ihop med Reguity Group för att utveckla ett legaltech system som kommer att lösa den problematiken. Reguity Group är främst kända för sitt framtagande av en mycket populär digital aktiebok vid namn Nordiska Värdepappersregistret. Den digitala aktieboken är sveriges i särklass mest etablerade med över 10 000 bolag som har sin aktiebok förvaltad där varav redan hälften har uttryckligen visat intresse att betala för en sådan tjänst.

Mattias Ahlberg, Styrelseordförande för Increasor kommenterar samarbetet: -”Vi har funderat på det här faktiskt redan innan covid-19 kom in i spelet. Aktiebolagslagen är på några ställen utdaterad och reglerna runt fysisk närvaro på stämmorna är en av dom. Nu har Riksdagen beslutat att under hela 2021 så är det ok med helt digitala stämmor, min förhoppning är att det blir en lagändring där. Att göra det här tillsammans med Reguity Group känns fantastiskt bra, de har utvecklat sin digitala aktiebok sedan 2005 och tagit fram en extremt bra produkt som vi själva också använder.” Mattias Ahlberg fortsätter: – “Genom denna tjänst kommer vi kunna lösa många problem som uppstod under året som varit, vi kommer kunna hjälpa bolag och föreningar i hela sverige att lösa det problemet och redan under första halvåret kommer detta generera intäkter”

Henrik Kristensen, VD på Reguity Group kommenterar:-”Företagen kompletterar varandra väldigt bra! Vi har bra koll på processerna och det regulatoriska runt hybridstämmor, Increasor har utvecklingsresurserna och systemarkitekterna. Tillsammans så kommer vi få ihop alla pusselbitar till ett komplett system som är smidigt ur ett användarperspektiv samtidigt som det är vattentätt legalt. Vi har gjort några tester med liveröstning i våras och det fungerade bra men vi måste komplettera med fler funktioner. Inte minst har vi över 10 000 företag varav åtminstone hälften är med extremt stor sannolikhet intresserade av att använda tjänsten.”

Projektet kommer att bolagiseras med delat ägande mellan företagen. Målsättningen är att hinna bli klara till vårens stämmor. Det som måste vara på plats i den första versionen är anmälningsfunktion med BankID, poströstning, liveröstning, webcasting, beräkning av röstlängd samt loggning av hela stämman.

Relaterade Artiklar