Nu lanserar BankID möjligheten att aktivera ett digitalt ID-kort i BankID-appen.
Sparbanken Syd kan som enda bank erbjuda sina kunder möjlighet att använda tjänsten hos dem.
Du kan alltså snart lämna plånboken hemma och istället använda ditt ID-kort i mobilen när du besöker banken eller ska hämta ut ett paket.
En identifiering med ett digitalt ID-kort används i fysisk miljö och är lika säkert att använda som ett BankID. Än så länge är det bara Postnord, merparten av DHL:s ombud och som enda bank, Sparbanken Syd, som tar emot digitalt ID-kort från BankID.
Det digitala ID-kortet skapas med hjälp av en giltig ID-handling, som svenskt pass eller nationellt ID-kort. När en person vill visa sitt digitala ID-kort identifierar man sig först i BankID-appen. På så sätt verifieras personens identitet varje gång.
– Det var en självklarhet för oss att ansluta oss till tjänsten, säger Mårten Jönsson, chef utveckling & förvaltning på Sparbanken Syd. Genom att acceptera digitalt ID-kort från BankID på våra kontor så har vi kunnat tillmötesgå många av våra kunders önskan att säkert kunna identifiera sig i fysisk miljö med sin mobiltelefon.
För att aktivera ett digitalt ID-kort behövs ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort. Körkort fungerar inte.
Det digitala ID-kortet visar samma foto som den ID-handling det skapats med, och gäller lika länge, såvida inte det Mobila BankID går ut tidigare.
– Det är en trygg och säker lösning, och vi ser med spänning fram emot hur den kommer att mottas av kunderna, avslutar Mårten Jönsson.
Säkerheten bygger på samma stabila grund som identifiering och underskrift med BankID, med några tillägg för fysisk miljö. Ett digitalt ID-kort som inte längre är giltigt kan inte visas, vilket minskar riskerna att företag och butiker av misstag godtar utgångna ID-handlingar.