Hur funkar affiliate marketing?

I den digitala tidsåldern finns det hela tiden nya sätt att tjäna pengar på

Affiliate marketing kan gynna både företag, marknadsförare och kunder. Källa: Pixabay

I och med förändringen av hur människor konsumerar produkter från traditionella, fysiska affärer till ett komplett liv på internet har även marknadsföringen följt med i denna utveckling. Något som verkligen etablerats är så kallad affiliate marketing. Konceptet bygger på att man får inkomster genom att leda konsumenter till andra företags produkter. Men hur funkar det, och hur ser framtiden ut? Läs mer här nedan för att få veta mer och tips om hur du kan tjäna pengar genom systemet.

Hur fungerar det?

Säg att du är inne på en hemsida och läser om möbler, och det finns en stol som du vill köpa. Den här hemsidan kanske länkar till stolen som säljs på en annan hemsida – du klickar på länken och genomför köpet. Om den första hemsidan ingått i ett affiliateprogram så är länken kodad på ett sätt att den andra hemsidan med stolarna vet att kunden kom från en specifik plats. Den första hemsidan får då en del av försäljningskakan. Men det behöver inte handla om köp (Cost Per Sale) – andra typer av affiliate marketing inkluderar även CPC (Cost Per Click) och CPL (Cost Per Lead). Genom CPC får företag betalt bara om någon klickar på länken, medan CPL kräver att kunden gör något, till exempel registrerar sig.

Fördelar och nackdelar

Det positiva och negativa med affiliate marketing är olika för företaget gentemot marknadsförarna. För själva företaget är det bra eftersom man endast betalar för resultat, men å andra sidan är det inte alltid bra för själva varumärket och blir endast lönsamt på dyrare produkter. För marknadsförare är fördelen att man kan tjäna stora pengar utan att lägga resurs på kundservice och liknande, samt att man inte behöver så många förkunskaper. Däremot kan det ta lång tid innan man ser något kapital, och är man inte en duktig marknadsförare kanske pengarna aldrig rullar in.

En fördel är att man får mätbara resultat. Källa: Pixabay

Ett exempel på affiliate marketing

Många företag använder sig affiliate marketing för att det är potentiellt gynnsamt för båda parter, utan att det skadar kunden. På Betfair har man till exempel ett samarbetsprogram där marknadsförare kan få kommission genom att värva spelare till sidan, som specialiserar sig på betting, kort och slots. Marknadsförare med webbsidor som har kunder med matchande intressen kan alltså erbjuda tjänsten till dem, och genom olika flexibla lösningar antingen få kommission eller en engångsbetalning för värvandet. Företaget får fler kunder, marknadsföraren tjänar kommission, och det blir ingen skillnad för kunden.

Framtiden inom affiliate marketing

I och med att Google ofta försöker hämma affiliate-sidor måste marknadsförare hela tiden komma med nya knep för att hamna högre upp i söklistor. Hittills har det skett genom sökordsoptimering, Google Ad Words och Facebook-reklam, men när även de marknaderna är mättade måste något nytt ske. I och med tillväxten av video-content och VR kommer affiliate marketing med all förmodan ändra skepnad från länkar i text till video som ger ett slags mervärde – något som kunden visuellt kommer dras till.