Högre krav gör pc som tjänst ännu mer attraktivt

[KRÖNIKA] Jobbet som CIO blir inte enklare.

Kenni Ramsell, Nordenchef på Dynabook

Dels måste CIOer klara av att leverera nya lösningar för IT och digitalisering, dels förändras kraven på de underliggande tekniklösningarna. De tre viktigaste trenderna just nu är den nära förestående ankomsten av 5G, en allt mer diversifierad flora av IT-säkerhetshot och allt högre krav på att kunna arbeta mobilt.

Att kunna införa rätt tekniklösningar snabbt står högst upp på agendan för IT-beslutsfattare. Ett effektivt sätt att lyckas är att anamma ”pc som tjänst”. Det går ut på att prenumerera på hårdvaruenheter, i stället för att äga dem. Även tjänster ingår i prenumerationsmodellen.

Krav att uppgradera ofta

Pc som tjänst gör det inte minst enklare att fräscha upp tekniklösningar kontinuerligt. I takt med att konsumentprodukter blir både kraftfullare och enklare att använda förväntar sig anställda på företag samma möjligheter på jobbet. Om inte ett företag kan erbjuda det finns risken att de anställda använder sin egen utrustning, vilket medför säkerhetsrisker.

Enligt rapporten ”2018 BYOD Security Report” från Bitglass anser sig mindre än en tredjedel av IT-experterna kunna säkra anställdas egna mobila enheter. Det är alltså viktigt att kunna uppdatera klientenheter kontinuerligt, för att matcha utbudet på konsumentmarknaden. Det blir enklare med pc som tjänst-modellen.

Smidigt införande underlättar

I takt med att IT-arkitekturerna blir allt mer avancerade, med moln, IoT och edgelösningar som exempel, så blir det allt krångligare att installera ny utrustning. Det handlar om komplicerade och tidsödande arbetsuppgifter, med krav på att minimera nertid när de utförs.

Enligt en rapport från Gartner kostar varje timme som ett företags nätverk är nere mellan 1,3 och 5,2 miljoner kronor. I ljuset av det blir det självklart att effektiva utrullningar av nya IT-lösningar behövs. Det innebär fördelar för tjänster som inbegriper enkla installationer, möjligheten att inaktivera utrustning som inte behövs och säker migrering av data mellan olika plattformar.

Men det stannar inte vid installation och införande. Även livscykelhantering är viktig vad gäller att hantera byten av utrustning och applikationer. Anställda blir av med enheter, nya säkerhetshot dyker upp och de anställda på ett företag finns allt oftare på olika geografiska platser. Sammantaget ställer det krav på support och andra typer av stöd från första dagen till den sista. Även det blir enklare att hantera med pc som tjänst.

Tajming är allt

Tajming är nyckeln till att kunna röra sig i takt med ett tekniskt landskap i ständig förändring. CIOer måste ständigt utvärdera existerande IT-lösningar och vilken förmåga som finns att anpassa dem till förändrade förutsättningar. Att fräscha upp IT handlar inte bara om att byta ut hårdvara. Det handlar till stor del om att få olika tekniklösningar att fungera tillsammans, i den befintliga infrastrukturen.

Pc som tjänst är inte bara en kostnadseffektiv modell. Med ökad konkurrens, höjda förväntningar från användare och mer allvarliga säkerhetshot behövs en smidig hantering av ett företags hårdvara, från första installation tills att livslängden upphör. Det blir möjligt med pc som tjänst.

Kenni Ramsell, Nordenchef på Dynabook