Här är bankindustrins tech-trender för 2019

Bankindustrins tech-trender för 2019

  1. 2019 bjuder på ännu mer digitalisering. Den digitala transformationen är inte över och den kommer heller inte vara det om 12 månader. Under 2019 kommer banker särskilt att fokusera mer på digitalisering av kundtjänst. Det är en tuff utmaning som kommer att kräva så kallad low code-utveckling och mer agila samarbetsformer mellan avdelningar.
  2. AI kommer till användning – på riktigt. Innovation inom bankindustrin har länge varit förknippat med artificiell intelligens. Under 2019 kommer AI att implementeras på allvar och på mer genomtänkta sätt än tidigare. Kunder välkomnar i regel användningen av AI, men vill veta när och på vilket sätt den påverkar dem. Banker kommer därför att välja lösningar som är transparenta, samtidigt som de garanterar säkerhet och regelefterlevnad.
  3. Anställda får hjälp av robotar. 2018 bjöd på en chatbot-våg. I rätt kanaler och på rätt tid och plats kan chattbotarna vara mycket uppskattade hos kunder. Under 2019 kommer vi att se en snabbt tilltagande, osynlig våg av AI och maskininlärning som hjälper bankanställda med vägledning och rekommendationer. Det här innebär inte att robotarna tar över de anställdas jobb, utan snarare att de kan underlätta och ge mer stimulerande arbete.
  4. Regelefterlevnad är dyrt och svårt – 2019 lär bjuda på kreativa lösningar. Regelefterlevnad är en enorm utmaning och banker investerar stora summor för att lyckas med den. Ändå fortsätter nya utmaningar att dyka upp. Med all sannolikhet kommer vi att se banker som delar med sig av kunskap och erfarenheter till varandra. Som tidigare nämnt kommer allt fler också att anamma low code-utveckling, för att snabbt kunna anpassa processer efter nya regelkrav.
  5. Kärleken till fintech blommar ut. Banker är överlag positivt inställda till fintech-bolag och acceptansen kommer att öka ytterligare under 2019. Visst, det kan hända att en kund lämnar en bank för ett fintech-bolag, men de stora bankerna ser fintech-bolagen som aktörer de kan samarbeta med. I det här sammanhanget kan så kallad ”open banking” och det nya betaltjänstdirektivet PSD2 bli tillgångar som möjliggör säkrare delning av data och processer. Det kan även skapa en ny roll för banker som kan paketera fintech-tjänster åt kunder. Med andra ord kan open banking komma att stärka bankernas roll, snarare än försvaga den.
  6. Bankerna bör inte skrämmas av rykten om ”Big Tech disruption”. FAANG-bolagen (Facebook, Apple, Amazon, Netflix och Google) kännetecknas av att de har en extremt god förståelse av vad kunder vill ha och hur de ska få deras uppmärksamhet och pengar. Det ryktas sedan en tid tillbaka om att de kan komma utmana traditionella banker. Men underskatta inte bankerna. De har upplevt liknande hot från fintech-bolag och många har klarat av utmaningen otroligt bra. Etablerade banker kommer se till att använda teknik för att bli mer relevanta för kunder. Vi kan vänta oss samarbeten, inte konflikt, som ett resultat av att de stora tech-bolagen rör sig in på bankernas traditionella territorium. Låt oss inte glömma att det minfält som är finansindustrins regelkrav kan få tech-bolagen att vilja söka stöd och rådgivning hos bankerna.