Han klottrade ner hela Paris och blev berömd – Streetkonstnären”Mr. A” till Stockholm

André Saraiva, mer känd i graffitivärlden som Mr. A, är Stockholm för uppdraget är att designa inbjudan för årets Polarpris, men också för att ställa ut verk och göra ett antal graffiti-performance.

Saraiva har rötter i Uppsala, men bor i Paris. Han etablerade sig under 80- och 90-talen på graffiti-scenen och blev berömd med sin figur Mr. A som kom att dyka upp på tusentals ställen i Paris.

På gatan är André känd under sitt graffiti-alter ego, Mr. A. I Stockholm är han nu för att hylla en annan artist, som liksom han själv, företräder en kulturyttring som det rynkats på näsan åt i årtionden, men som nu äntligen börjar betraktas som ett eget konstnärligt fält, hip-hopen. Pionjären Grand Master Flash är den av de två Polarpristagarna och Saraiva har bjudits in för att ge den prestigefyllda inbjudan rätt prägel.

André Saraiva föddes 1971 i Uppsala. Att han hamnade här berodde på att hans föräldrar fått fly från Portugal under Salazar-militärregim. Vistelsen i Sverige blev dock kort och snart flyttade han till Paris. Det var där han 19 år gammal började ”klottra” sin figur med hög hatt, något som snabbt gjorde honom känd. André själv gissar att han tecknat omkring 300 000 Mr. A-karaktärer fram till idag. En intressant notis är att han var den första som började använda den “oheroiska” färgen rosa i sina street-konstverk.

2002 öppnade han konceptbutiken “BlackBlock” i Paris på Palais de Tokyo kring vilken han organiserade konserter, parader och shower. 2010 framträdde André i Banksys dokumentär Exit Through the Gift Shop. År 2011 deltog han i MoCA Los Angeles ‘Art in the Streets- utställning. Samma år visades också hans verk på Grand Palais, Paris och Venedigbiennalen. Han har fått i uppdrag inom mode som exempelvis Louis Vuitton, Chanel, Tiffany & Co, Sonia Rykiel, Levis, Nike och Converse.

Saraiva tvekade länge på huruvida han, likt megastjärnorna Keith Haring, Kenny Scharf, KAWS, Neckface och inte minst Jean-Michel Basquiat, att lämna gatan och inträda i gallerivärlden. Istället valde han att delta med sin konst på nattklubbar. På det sättet har han adderat liv och unika händelser till klubbevenemang i städer som Paris, New York och Tokyo. Hans graffiti har mer av ett vänligt och kommunikativt anslag, snarare än rebelliskt och samhällskritiskt.