Hem NYHETER Hack for Sweden 2019

Hack for Sweden 2019

Publicerat av: Redaktionen

Med bara en vecka kvar till Hack for Sweden 2019, vinner Hack for Sweden ett av Sveriges mest prominenta pris för sin digitala kommunikation och sitt PR-arbete!

Hack for Sweden 2019 2

Hack for Sweden teamet tog emot priset för Shooting Star på Usine i Stockholm igår! Från vänster Carolina Emanuelson, Oscar Mörke och Jonathan Gustafsson.

Hack for Sweden vann Digital PR Awards i kategorin Shooting Star, och juryns motivering löd så här:

“Hack for Sweden är målmedvetna och engagerade i att synliggöra hur öppna data kan säkra Sveriges digitala framtid. Deras engagemang genomsyras i all kommunikation. Under året har de verkligen hamnat i strålkastarljuset, tack vare sitt fokus på aktuella ämnen som AI, hållbarhet och framtiden för tech. Med visionen att ge tillbaka, når Hack for Sweden ut brett med sin kommunikation.”

För att tävla i Shooting Star behövde aktören ha startat sitt arbete med Mynewsdesk 2018.

Hack for Sweden’s Community Manager Oscar Mörke, som var på plats tillsammans med Partner Manager Carolina Emanuelson och Master Developer Jonathan Gustafsson, för att ta emot priset kommenterar vinsten så här:

– Fantastiskt, en sådan otroligt häftig känsla att vinna det här priset! Vi har verkligen arbetat så hårt för detta, och att nu få cred för det känns helt obeskrivligt bra. Vi är ett litet men tajt team som arbetar intensivt och målmedvetet med det vi gör – samtidigt som vi har roligt!

Head Project Manager Ann Molin:

– Hela teamet har en gemensam och tydlig vision om vad vi vill åstadkomma med vår kommunikation, och vinsten på Digital PR Awards visar att vi definitivt är på rätt väg. Att vinna Shooting Star, i så hård konkurrens, är precis vad vi behöver för att få en extra skjuts på väg in i Hack for Sweden 2019, som i år äger rum på Stockholmsmässan 4-6 april. Jag vill också särskilt lyfta fram det fantastiska arbete med vår kommunikation som Community Managers Erik Nilsson och Oscar Mörke har gjort, you rock!

Igår avgjordes alltså den tionde upplagan av Digital PR Awards, som i samband med årets jubileum blev en internationell tävling där företag från hela Norden ställdes mot varandra. Konkurrensen var stenhård – så vinnarna hade skäl att fira ordentligt på Usine i Stockholm igår.

Processen för att kora vinnarna har varit omfattande. Först gick den interna juryn igenom över 150 ansökningar som också analyserades och utvärderades på den data som finns tillgänglig via Mynewsdesks plattform – för att landa i sex finalister i respektive kategori. Slutligen presenterades de tävlande för den externa expertjuryn som avgjorde tävlingen.

Årets jury:

  • Nils Apeland, Founder and CEO, Bedre Kommunikasjon and Talerlisten
  • Canan Yasar, Creative Director, Obeya
  • Mikaela Sonck, Head of Children and Teen Content, YLE
  • Glenn Bisgaard, Head of Customer Management and Communications, Apollo Rejser
  • Sara Lindström, Global PR Manager, Mynewsdesk

Vinnare – Nordic Digital PR Awards

Shooting StarVinnare: Hack for Sweden

Motivering: Hack for Sweden är målmedvetna och engagerade i att synliggöra hur öppna data kan säkra Sveriges digitala framtid. Deras engagemang genomsyras i all kommunikation. Under året har de verkligen hamnat i strålkastarljuset, tack vare sitt fokus på aktuella ämnen som AI, hållbarhet och framtiden för tech. Med visionen att ge tillbaka, når Hack for Sweden ut brett med sin kommunikation.

Nominerade: StellagalanNordic TruckcenterHack for SwedenTransdevPelastusarmeija & Aller media A/S

Newsroom of the YearVinnare: Telenor

Motivering: Telenor utmärker sig genom att hitta kreativa vinklar på sin kommunikation, vilket gör dem intressanta för en bredare publik. De använder sig dessutom av bra bilder som förstärker budskapen på ett emotionellt plan. Telenor är trovärdiga och belyser aktuella samhällsfrågor kopplade till varumärket, till exempel internetsäkerhet. De spelar i en helt egen liga där journalistiska ideal och genomtänkta budskap skapar högt nyhetsvärde.

Nominerade: Scandic HotelsTelenorRustaFindusLöfbergs & Grant Thornton

Digital StorytellerVinnare: Helsingborgs Konserthus

Motivering: Helsingborgs Konserthus stora styrka är att de lyckas sätta kreativa vinklar på relevant och informativt innehåll. De uppnår inte bara imponerande resultat i medierna, de är trogna sina värderingar och är inte rädda för att ta ställning när det krävs. De arbetar aktivt med storytelling för att skapa intresse hos målgruppen. De är duktiga på att optimera sina kommunikationsinsatser i sociala medier för att budskapet ska nå hela vägen fram.

Nominerade: Helsingborgs Symfoniorkester och KonserthusAGA gasPaulig FoodsGyldendal AkademiskThorengruppen & Boklok

Most Successful StoryVinnare: Wimab Evenemang

Motivering: Wimab visar tydligt hur viktigt det är att förstå sin publik för att nå framgång, något som de lyckas väldigt väl med utan stora resurser eller en stor marknadsavdelning. Deras digitala julkalender “Ät dig frisk” blev en viral succé, som än idag genererar trafik. Att kombinera SEO och PR gav dem en riktig fullträff som blev årets story!

Nominerade: Wimab EvenemangSvenska DownföreningenBikubenfondenFord Motor Norge ASSJ & Taloushallintoliitto

PR Personality of the YearVinnare: Sarah Djerf, The Winery Hotel

Motivering: I Stockholms konkurrensutsatta hotellbransch har Sarah Djerf framgångsrikt lyckats skapa en nisch för The Winery Hotel. Hennes marknadsaktiviteter visade sig vara avgörande för att skapa buzz kring hotellet i medierna, både i Sverige men också utomlands. Sarahs passion för mat och vin bidrar med äkthet i kommunikationen, utan att tappa i relevans och pricksäkerhet.

Nominerade: Hanna Holfve (Clarion Hotel Amaranten), Anders Thorén (Löfbergs), Lasse Sandaker-Nielsen (Norwegian Air Shuttle), Anna Hartung (Skövde Kommun), Sarah Djerf (The Winery Hotel) & Morten Christiansen (3)

Honorary 10 Year AwardVinnare: Norwegian

Motivering: Denna speciella utmärkelse ligger oss varmt om hjärtat och går till Norwegian som startade sin resa med Mynewsdesk 2008. De har under åren vuxit från en aktör för inrikesresor till en stor aktör i den globala flygbranschen. De har framgångsrikt utökat sin PR-närvaro och alltid nyttjat nyhetsrummens kapacitet för att nå sin målgrupp och medierna. De har en gedigen strategi för kommunikationen som skapar tydlighet; vad, var och när de än kommunicerar.

Nominerade: NorwegianHögskolan i GävleKungliga OperanArlaSamsung Electronics Nordic AB & Bröstcancerförbundet

Relaterade Artiklar