Hem FÖRSÄKRING Greater Thans digitala försäkringslösning går starkt i Norden – kraftig utökning i Danmark

Greater Thans digitala försäkringslösning går starkt i Norden – kraftig utökning i Danmark

Publicerat av: Redaktionen

Greater Than stärker nu sin position på den danska marknaden.

Greater Thans digitala försäkringslösning går starkt i Norden - kraftig utökning i Danmark 3Ett år efter den framgångsrika lanseringen av Tryg Drive, en användarbaserad försäkring för unga under 30 år, väljer nu Tryg att bredda försäkringen till hela den danska marknaden. Detta innebär att alla bilister i Danmark, oavsett ålder, kan teckna en försäkring med Greater Thans teknik.

Den danska försäkringskoncernen Tryg Forsikring A/S var den första internationella aktören att lansera en försäkring med Greater Thans AI-baserade teknik. Från att ha vänt sig till unga bilister breddar nu Tryg den användarbaserade försäkringen till att rikta sig till alla bilförsäkringskunder, oavsett ålder.

– Under det senaste året har vi erbjudit Tryg Drive till bilister mellan 18 och 30 år, där vi sett en mycket positiv respons. Sedan lanseringen av Tryg Drive förra sommaren har vi ökat försäljningen av bilförsäkringar till den här målgruppen med 70 procent, och nästan hälften av våra nya bilförsäkringskunder i åldersgruppen 18-30 år väljer att teckna just Tryg Drive. Samtidigt har vi upplevt ett stort intresse även från bilister över 30 år, säger Frederik Sjørslev Søgaard, direktør for pris- och produktutveckling hos Tryg.

Greater Than har nu lanserat flera fullskaliga försäkringskoncept i Norden tillsammans med försäkringskoncernen Tryg Forsikring A/S, bland annat Enerfy – Försäkring med Moderna och Moderna Smart Flex med Moderna Försäkringar i Sverige, Tryg Drive i Danmark och senast Sidekick i Norge.

– Vi är mycket glada över samarbetet med Tryg. Deras starka position i norden gör att vi kan skala upp vår distribution och tillsammans erbjuda digitala lösningar till ännu fler kundgrupper, säger Liselott Johansson, VD för Greater Than.

Växande intresse

Intresset speglas även av försäkringsmarknaden i stort, där efterfrågan på användarbaserade försäkringar – så kallade usage-based insurance policies – ökar. Utöver möjligheten för enskilda förare att påverka sina kostnader är även trafiksäkerhet en av de stora drivkrafterna bakom intresset.

– Ambitionen med Tryg Drive är inte bara att nya kunder ska hitta till oss. Vi hoppas också att kunderna genom appen kan bli mer medvetna om sitt körbeteende och på sikt bli bättre bilister, säger Frederik Sjørslev Søgaard.

Så fungerar Tryg Drive

Försäkringen är byggd på ett system där kunden får en Plug-In som används i bilens och är kopplad till en app via en molnlösning. Systemet analyserar försäkringstagarens körbeteende med hjälp av artificiell intelligens och belönar föraren med upp till 30 procent rabatt på försäkringen om hen kör bra. Försäkringen kan aldrig bli dyrare än grundsumman, utan endast bli billigare för de som kör bra.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>