Fujitsu utses till ledare inom arbetsplatstjänster i Gartners Magic Quadrant

Analytikerfirman Gartner har för tredje gången i rad placerat Fujitsu som en Leader bland leverantörer av arbetsplatstjänster i Europa, i sin senaste Magic Quadrant1.

I rapporten2 noterar Gartner att innovativ hantering av arbetsplatstjänster kan ge organisationer en konkurrensfördel. ”Eftersom arbetsplatsen står i frontlinjen för såväl den digitala förändringen och för den anställdes upplevelse, kan verksamheter få en konkurrensfördel genom nyskapande lösningar för arbetsplatstjänster.” säger Gartner.

Fujitsu har antagit ett strategiskt perspektiv på arbetsplatstjänster, som utgår från insikten att kundernas fokus idag ligger mindre på rena kostnadsbesparingar och mer på att prioritera en fullständig modernisering av arbetsplatsen. Mer konkret innebär det att företag i den digitala tidsåldern i högre grad värdesätter förmågan att ge anställda möjlighet att uppnå sin högsta potential, och därmed skapa mervärde.

Fujitsu anser att en leverantör måste kunna erbjuda tjänster som tar hänsyn till den allt mer otydliga skiljelinjen mellan privatliv och arbetsliv och de anställdas ökade förväntningar på flexibilitet och bekvämlighet. Detta innebär att leverantören ska kunna leverera sammanhangsbaserade tjänster som ger en enkel och automatiserad digital användarupplevelse. Användaren ska ha snabb och smidig tillgång till rätt tjänst, på rätt plats och vid rätt tidpunkt.

Gartnerrapporten (Magic Quadrant for Managed Workplace Service, Europe) publicerades den 14 januari 2019, efter att analytikerna David Groombridge, Claudio Da Rold och Federica Troni bedömt 16 ledande leverantörer av arbetsplatstjänster i Europa. Erbjudandena inkluderar digitala arbetsplatslösningar, som servicedesk, och outsourcade tjänster som ger molnbaserad, automatiserad och integrerad support för slutanvändarna.

Martin Smithen, chef över digitala arbetsplatstjänster på Fujitsu EMEIA, säger: ”Fujitsus portfolio av arbetsplatstjänster fokuserar på att möjliggöra för organisationer att leverera en sammanhållen, positiv användarupplevelse som gör att de anställda kan dra nytta av applikationer och data på ett snabbt och smidigt sätt. Vi ser utmärkelsen från Gartner som en bekräftelse av vårt fokus på en kompetent leverans, en tydlig marknadsvision och ett ständigt förbättringsarbete.”