Framtiden för svensk spelutveckling

Den svenska spelutvecklingen fortsätter att vara en av de främsta i världen. Man räknar med att var tionde person någon gång har spelat ett svenskt datorspel.

Med tanke på titlarna som har släppts av svenska spelstudios är förväntningen på vad marknaden kommer att producera härnäst hög. Framtiden för spelutvecklingen handlar däremot inte bara om spelen. För att branschen ska fortsätta att växa måste utvecklingen ske inom flera områden.  

En unik variation

Något som är unikt med den svenska spelmarknaden är att det utvecklas flera olika typer av spel. Det finns ingen dominerande genre och titlarna varierar alltifrån Star Wars: Battlefront och Minecraft till Candy Crush och The Division. Det råder stor variation bland alla spelstudios och där några nischar sig strävar andra efter att utveckla både mobilspel och avancerade konsolspel. Det finns också mindre och större spelstudios, varav några fortfarande är privata och andra har köpts upp av internationella spelföretag som Microsoft och EA Games.

Nätspelandet har vuxit enormt på senare år och det finns spelutvecklare som enbart fokuserar på att leverera spelautomater och bordsspel åt spelbolag. De två kategorierna innehåller några av populäraste spelen på nätet och utbudet består av flera olika teman och varianter, varav svenska NetEnt är en av de marknadsledande utvecklarna. Deras spel går att spela både i mobilen och på datorn, vilket innebär att de kan spelas oavsett plats, så länge det finns en internetuppkoppling.

Mer utveckling

Enligt den senaste rapporten från Dataspelsbranschen fortsätter svensk spelutveckling att växa. 2017 ökade omsättningen till närmare 15 miljarder kronor och sysselsättningen ökade med 24 procent. Antalet anställda uppgick till 5338 och för första gången bestod branschen till 20 procent av kvinnor. Sverige ligger därmed i

ledningen för både tillväxt och jämställdhet, men för att man ska fortsätta att vara ett exempel för världens spelindustri måste man fortsätta att utvecklas.

För att spelbranschen ska utvecklas måste utbildningarna bli fler och bättre. Sverige har redan flera bra spelutbildningar, varav FutureGames i Stockholm och The Game Assembly i Malmö kom in på listan över de topp fem bästa utbildningarna i världen. Men efterfrågan på spelutvecklare är hög och man räknar med att man kommer att behöva anställa minst 1000 personer under 2019. Det hinner inte utbildas tillräckligt många spelutvecklare för att täcka efterfrågan, vilket bidrar till att flera spelstudios är underbemannade.

För att öka jämställdheten måste man vidta ännu fler åtgärder för att locka fler kvinnor till utbildningarna och yrket. Man behöver även främja investeringen i spelbranschen. Det bidrar nämligen till att nya och innovativa spelstudios kan komma fram och ge kreativa spelutvecklare chansen att förverkliga sina spelidéer. Det finns flera exempel på utvecklare som har skapat succéspel utan att tillhöra större spelföretag, varav Minecraft är ett av dem. 

Den svenska spelmarknaden är lukrativ för både investerare och spelutvecklare, men det krävs efterhållning för att den ska fortsätta att vara det. Sverige har en chans att föregå med ett gott exempel och bidra till en bättre spelindustri, såväl som att ta fram fler och bättre spel.