Företag saknar samlad översyn av sina IT-system

Trots den allt mer omfattande floran av IT-leverantörer bland företag och organisationer saknar majoriteten av dessa en modell för integration och förvaltning av IT-tjänster, så kallad Service Integration and Management (SIAM).

Inger Ekman, chef teknologi- och moderniseringstjänster, Tieto it-finans.se
Inger Ekman, chef teknologi- och moderniseringstjänster

Nästan var fjärde organisation uppger att de inte har något samordningssystem överhuvudtaget. Det visar en ny studie som analysföretaget IDC genomfört på uppdrag av mjukvaru- och tjänsteföretaget Tieto.

Det senaste decenniet har de svenska organisationernas IT-behov förändrats drastiskt. Idag använder de flesta sig av en uppsjö av olika leverantörer för olika ändamål, vilket ökar risken för samordningsproblem, ineffektivitet och onödiga kostnader. SIAM syftar till att göra det lättare att organisera och samordna IT-tjänsteleveranser från olika leverantörer, så att samtliga ligger i linje med verksamhetens mål och behov.

För att undersöka i vilken mån företag och organisationer har samordnat och integrerat sina IT-tjänsteleveranser har IDC på uppdrag av Tieto genomfört en kartläggning bland 300 beslutsfattare på ledningsnivå i Sverige, Norge och Finland. Resultaten visar att närmare hälften av beslutsfattarna inte ens vet om deras organisation använder en modell för integration och förvaltning av IT-tjänster i sin verksamhet. Enbart sju procent anger att de har en SIAM-modell på sitt företag. Hela 23 procent uppger att de för närvarande saknar en modell för integration och förvaltning av IT-tjänster.

– Norden ligger vanligtvis i framkant när det kommer till IT, men när det gäller samordning av olika leverantörers system släpar vi efter. Framtidens outsourcing handlar om att dra nytta av ett ekosystem av interna och externa leverantörer med ökad produktivitet och innovationskraft som följd. Det ställer höga krav på integration och samordning, annars skapas lätt ett systemöverflöd som riskerar att leda till motsatsen – att företagets innovationsförmåga begränsas, för att inte tala om de onödiga kostnader som uppstår, säger Inger Ekman, chef för teknologi- och moderniseringstjänster på Tieto i Sverige.

Studien visar att över en tredjedel, 37 procent, av storföretagen har fler än 10 IT-tjänsteleverantörer, medan motsvarande siffra för medelstora företag är 15 procent. 4 av 10 stora och medelstora företag tror att antalet leverantörer kommer att bestå framöver, och var femte storföretag bedömer att det kommer att öka ytterligare.

Samtidigt är det enbart fyra procent av organisationerna som idag en hög mognadsgrad när det gäller SIAM och mognadsgraden skiljer sig kraftigt åt mellan olika branscher. IT- och telekombranschen är i topp, tätt följda av bank- och finanssektorn. Offentlig sektor och tillverkningsindustrin är i minst utsträckning mogna SIAM-användare.

De främsta anledningarna till att implementera SIAM eller liknande modeller är enligt beslutsfattarna att reducera kostnader (36 %), öka prestandan eller tjänstekvaliteten (32 %) och att frigöra interna resurser (30 %).

– Allt fler inser fördelarna med att använda modeller för integration och förvaltning av IT-tjänster, men många fokuserar fortfarande primärt på kostnadsbesparingar. Även om det såklart är en väldigt viktig effekt när man implementerar en sådan modell, borde företag och organisationer i högre utsträckning fokusera på att hitta och utveckla nya affärsområden, säger Inger Ekman.