Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING Europeiska företag är oförberedda på SCA och små företag får dra tyngsta lasset visar ny studie från Stripe

Europeiska företag är oförberedda på SCA och små företag får dra tyngsta lasset visar ny studie från Stripe

Publicerat av: Redaktionen

Europas online-ekonomi riskerar att förlora 57 miljarder euro när EU-direktivet, Strong Customer Authentication (SCA) träder i kraft i september i år.

Europeiska företag är oförberedda på SCA och små företag får dra tyngsta lasset visar ny studie från Stripe 3Detta förutspår en ny studie genomförd av 451 Research på uppdrag av Stripe. Vidare kommer SCA att i oproportionerligt hög grad påverka mindre företag: tre av fem företag med färre än 100 anställda är antingen okunniga om SCA, kommer inte att vara redo innan deadline eller är osäkra på om de hinner bli redo.

Med drygt tre månader kvar innan SCA börjar tillämpas är beredskapen påfallande låg: 40 procent av de europeiska företag som har vetskap om SCA säger att de känner sig redo möta de nya kraven. De flesta företagen kämpar alltså mot klockan för att bli det, varav 44 procent förväntar sig att bli redo först exakt på dagen då SCA träder i kraft (14 september).

Tre av fem företag med färre än 100 anställda är okunniga om SCA, kommer inte att bli redo innan september eller är osäkra på när de kommer att bli redo.

Det kan jämföras med de större handelsföretagen med fler än 5 000 anställda där endast en av 25 betalningsansvariga är okunniga om SCA.

Jordan McKee, analytiker på 451 Research säger: “SCA den största förändring vi sett som påverkar den digitala handeln i Europa. För många företag – särskilt de mindre – återstår fortfarande att till fullo förstå denna omfattande förändring. Vår studie pekar på låg förberedelse och, än värre, en brist på insikt om hur SCA förändrar hur europeiska konsumenter kommer att handla online.

Företag underskattar hur komplext och resurskrävande det är att hantera och optimera dessa undantag. 50 procent av de svarande i studien planerar att manövrera undantag helt och hållet på egen hand. Utmaningen är att undantag är komplexa att hantera, i synnerhet för mindre företag och kräver att man har insyn i hur kortföretag och banker tillämpar undantag runt om i Europa. Till exempel är inköp för under 30 euro undantagna från SCA men kundens bank kommer att kräva SCA så snart fem transaktioner under 30 euro genomförts eller när det totala värdet blir 100 euro.

“SCA kommer att stärka eller knäcka näthandeln. Det går inte att överdriva brådskan att göra sig redo”, kommenterar Guillaume Princen, Europachef på Stripe. “Vi bygger infrastruktur för att skydda internetföretag från den här sortens regulatorisk komplexitet. Vår ambition är att snabba upp onlinehandeln och stärka innovatörer att enklare kunna experimentera med nya affärsmodeller på internet.”

SCA kommer att förvärra kundernas låga tolerans för dålig checkout vilket medför att fler kundvagnar överges

Endast 47 procent av Europas konsumenter upplever att dagens checkoutprocess är “mycket enkel” och kunder överger ofta sina inköp när deras utcheckningsupplevelse är usel. Exempelvis har 74 procent av Generation Z-shopparna lämnat ett inköp online de senaste sex månaderna på grund av en dålig checkoutupplevelse. Över hälften (52 procent) av de onlineshoppare som avbryter ett inköp visar sig göra inköpet hos en konkurrent istället.

Med den bakgrunden av låg konsumenttolerans för dålig checkout är det troligt att SCA gör det hela värre. 73 procent av shopparna känner inte till de autentiseringskrav som införs vid onlinebetalningar i september. SCA ökar sannolikheten för att shoppare då överger sina kundvagnar, när de möter oväntade hinder för vardagliga onlineinköp, som att betala för taxi, beställa matleverans och prenumerera på TV- och musiktjänster.

Många konsumenter fördrar SMS-lösenord framför Apple Pay trots dess bekvämlighet och säkerhet

På frågan om vilken autentiseringsmetod de tycker är bäst svarande 54 procent av konsumenterna engångslösenord medan 26 procent sade fingeravtrycksigenkänning (som Touch ID på Apple-produkter). Trots den påfallande låga preferensen för fingeravtrycksigenkänning tror 43 procent ändå att den är ”säkrast”. Detta pekar på att konsumenterna behöver hjälp för att känna sig mer bekväma med att se mobila plånböcker som Apple Pay och Google Pay som säkra och enkla sätt att betala online.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>