När de flesta på ett företag drar fördel av nya digitala tjänster tvingas medarbetarna på IT-avdelningen till tidsödande hantering av supportärenden.
Lösningen på IT-avdelningarnas problem är automatisering, men få företag har genomfört sådana projekt.
Men det finns inte längre något val för att kunna hantera ökade krav, är ett måste.
IT är motorn för att digitalisera och automatisera verksamheten i företag och organisationer. Men hur är det med IT-avdelningens eget arbete, hur automatiserat är det? Inte särskilt, i de flesta fall. Om någon anställd på ett företag har problem med en ny digital tjänst leder det lätt till flera timmars arbete för personal på IT-avdelningen.
Behovet av tidsödande insatser av IT-personal har förvärrats av ett flertal orsaker under senare år. Pandemin som ställde nya krav på lösningar för distansarbete är en orsak. En allmän satsning på digitalisering av allt fler områden, samt nya tekniklösningar som AI och, på sikt, även 5G är andra. Sammantaget innebär det att belastningen på IT-avdelningarna ökar, samtidigt som det ställs krav på att de ska minska kostnaderna och dessutom ställs inför allt större svårigheter med att rekrytera personal.
Häpnadsväckande siffror
Ivanti som är företaget bakom Ivanti Neurons, en plattform för automatisering av IT-drift och IT-säkerhet, har tittat närmare på hur det förhåller sig. Det ligger självklart i Ivantis intresse att framhäva fördelarna med automatisering, men lägesbilden som tonar fram har förmedlats av IT-proffs på kundföretag över hela världen.
55 procent av deltagarna i Ivantis undersökning anger att automatisering av IT-processer innebär en besparing på mellan en och åtta timmar per ärende. Alltså inte totalt för en anställd eller hela IT-avdelningen under en vecka, utan för varje enskilt supportärende. Deltagare som jobbar på företag som har automatiserat mer än 50 procent av IT-processerna anger att de sparar in mer än 16 timmar per ärende.
En enkel räkneövning ger vid handen att i det senare fallet motsvarar en automatisering av tre IT-ärenden i veckan en eliminering av sex dagars arbete för en heltidsanställd medarbetare.
Paradoxal situation
Trots den potential som finns har endast en procent av deltagarna i Ivantis undersökning genomfört automatisering av sina IT-processer på bred front. Det paradoxala i hela situationen är så klart att IT-avdelningarna inte upplever sig ha tid för att implementera tekniklösningar för och hantering av automatisering, eftersom de inte hinner med att sköta det dagliga arbetet i nuläget.
Det krävs alltså insatser under svåra omständigheter för att ro i land automatiseringsprojekt. Men det framstår som nödvändigt att göra det, eftersom belastningarna på IT-avdelningarna bara ökar, samtidigt som det ställs krav på dem att sänka kostnader och de har svårt att rekrytera kompetent personal.
Leverantörer som Ivanti framhåller plattformar för automatisering som vägen ur den här svåra situationen. Vilka beslut som än tas på ett företag så är det läge att undersöka vilka lösningar som finns tillgängliga för att automatisera IT.