Efter sommarens succé – Framtidsarenan är tillbaka 17-18 februari

Corona-pandemin fortsätter att göra det svårt för viktiga plattformar i samhällsdebatten att skapa möten mellan politik, näringsliv och civilsamhälle.

Efter sommarens succé - Framtidsarenan är tillbaka 17-18 februari 1
Hélène Barnekow, vd Microsoft Sverige, Jenny Åström, vd Hill+Knowlton Strategies och Adam Lundberg, co-founder Rodolfo bjuder in till Framtidsarenan 17–18 februari

I en kris likt den vi genomlever nu uppstår ett än större behov för dialog och engagemang för framtiden.

Microsoft Sverige, Hill+Knowlton Strategies och Rodolfo väljer därför att fortsätta det digitala initiativet Framtidsarenan i en andra bredare upplaga den 17 – 18 februari 2021.

Den pågående pandemin har bidragit till osäkerheter bland landets alla sektorer och inledningen av 2021 ser inte ut att bli annorlunda.

Därför har Microsoft, Hill+Knowlton Strategies och Rodolfo valt att bygga vidare på det gemensamma initiativet Framtidsarenan, en kostnadsfri digital mötesplats där offentliga, privata och idéburna organisationer har möjlighet att samtala om viktiga frågor med fokus på framtiden.

– Framtidsarenan bidrog i juni till en plats för organisationer och beslutsfattare att diskutera viktiga samhällsfrågor och hur vi under hösten skulle ta oss vidare på bästa sätt. Utbyte av idéer och lärdomar är viktigt för att vi ska utvecklas och nu är det nya året snart här men pandemin fortsätter att vara en utmaning. Därför är vi stolta över att återigen arrangera Framtidsarenan som en plattform för det offentliga samtalet för hur vi kan stärka Sveriges konkurrenskraft och tillsammans skapa nya möjligheter, säger Hélène Barnekow, vd på Microsoft Sverige.

Under Framtidsarenan 2020 som hölls 16–17 juni samlades över 180 deltagande talare från 150 organisationer som fördelades på över 50 programpunkter. De täckte en bredd av ämnen inom allt från skola och vård, över digitalisering och mänskliga rättigheter, till hållbarhet och stadsutveckling.

Från politiken deltog bland andra kulturminister Amanda Lind, och energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman, representanter för ungdomsförbunden, Carl Bildt och Hans Dahlgren, samt ledamöter från riksdagens utbildnings- och socialutskott. Från näringslivet bidrog Volvo, Essity, Tre Sverige, Sweco, Coop, Löfbergs, Vattenfall, Soltech, Swedavia, Sweco, Voi, Linkura, AFRY, Kantar Sifo, Novus och Demoskop, med flera.

Flertalet organisationer och intressanta personer deltog i sändningarna, bland annat: Fairtrade, Vårdförbundet, EU-kommissionen, RFSU, Polisen, RFSL, Svenska Ishockeyförbundet, Statsrådsberedningen, SFS, Elinor Falkman, Mia Stuhre från Almedalsveckan, Filip Adamo från Järvaveckan, Per Schlingmann och Anna Kinberg Batra. Ledarskribenter som bidrog var Carolin Dahlman, Jörgen Huitfeldt, Helle Klein, Anders Lindberg, Susanne Nyström, Heidi Avellan och Olof Jonmyren.

– Våren 2020 var prövande för alla och både vi och många i vårt nätverk kände en stor saknad efter öppen dialog, en känsla vi märkte att vi inte var ensamma om när vi lyssnade runt. Det var fantastiskt att se det engagemang som Framtidsarenan som plattform genererade med bara en månad från start till mål. Vi ser redan nu att Framtidsarenans andra upplaga i februari 2021 lockar till engagemang med ett program fyllt med en bredd av intressanta och relevanta diskussioner, säger Jenny Åström, vd för Hill+Knowlton Strategies Sverige.

Framtidsarenan är en digital plattform för både de breda och nischade samtalen i samma självorganiserande anda som Almedalsveckan och Järvaveckan har erbjudit. Som förra gången kommer den bestå av ett huvudprogram som lyfter större perspektiv som är aktuella vid starten av 2021, och seminarier som anordnas av fria arrangörer.

– Framtidsarenan fyllde i juni ett tomrum som andra inställda plattformar lämnade efter sig. Det behovet av diskussion och öppen dialog finns såklart även nu när pandemin fortsätter. Vi är därför både glada och stolta över att återuppta Framtidsarenan under våren 2021, med samma tanke om en öppen dialog som tidigare där näringsliv, politik och civilsamhälle får en gemensam digital mötesplats för samtalet om framtiden, säger Adam Lundberg, co-founder på Rodolfo Agency.

Att delta i Framtidsarenan är i sin grund kostnadsfritt och varje aktör utanför huvudprogrammet ansvarar för att hålla i sitt digitala arrangemang i den form de önskar. Framtidsarenan samlar upp detta i ett program och marknadsför helheten. Microsoft erbjuder de som behöver möjlighet att fritt använda Microsoft Teams under dagarna och hjälper till med uppstart och tips. Det går bra att använda andra verktyg och att återsända tidigare evenemang. För de som önskar ett större engagemang finns möjlighet till stöd med produktion och genomförande.

– Har du eller ni ett eget initiativ som ni jobbar med, välkomna att ansluta er till oss och använda arenan för dialog, säger initiativtagarna.