E-signering öppnar upp nya möjligheter för försäkringsbranschen

I Sverige är förväntningarna på digitalisering höga jämfört med många andra länder, eftersom vi kommit relativt långt inom många områden.

E-signering öppnar upp nya möjligheter för försäkringsbranschen 1Men det digitala har släpat efter i försäkringsbranschen, vilket varit en bidragande orsak till att det nya området Insurtech blivit så populärt. På samma sätt som fintech innoverat bank- och finanssektorn, kommer Insurtech med nya digitala lösningar som skakar om marknaden för de existerande försäkringsbolagen.

Vad innebär det här egentligen för branschen, och hur bör man bäst modernisera och hålla sina kunder nöjda?

Den yngre generationen är det ofta oviktigt att få träffa en person när man hanterar till exempel försäkringsärenden — istället vill man kunna lösa så mycket som möjligt själv via dator eller mobil, var man än är. Företagslojalitet är inte heller så avgörande för de yngre, man vänder sig i första hand till det företag som erbjuder det man vill ha.

Enligt Capgeminis och Efmas gemensamma rapport “World Insurance Report” från 2018 måste traditionella försäkringsbolag bli bättre på att uppfylla kundernas krav om de ska hålla jämna steg med storföretagen.

Många försäkringsbolag har redan gjort stora förändringar för att tillfredsställa konsumenternas behov. Att börja med att integrera tjänster som e-legitimering och e-signering gör att användarna får större kontroll över sina avtal, samtidigt som säkerhet och tillgänglighet ökar. Det gör det också väsentligt lättare att teckna nya avtal, där dessutom spårbarhet, uppföljning och felhantering finns inbyggt i systemet.

Många försäkringsbolag låter kunder registrera skador på till exempel bilar direkt via mobilen, och samtidigt boka in tid för reparation på verkstad. Att kunna anmäla och följa ärenden på webben och ställa frågor och få svar direkt på sidan är också grundstenar i god digital service.

Digitalisering kan innebära allt från att snabbt kunna erbjuda offerter till att samla in och analysera data som kan hjälpa kunden hitta rätt försäkring. Men basen för de digitala tjänsterna utgörs av möjligheten för kunden att signera och legitimera sig elektroniskt. Det ger kunden friheten att tryggt och säkert hantera ärenden när och var det passar dem, samtidigt som den digitala dokumenthanteringen sparar tid, pengar och minskar miljöpåverkan.

Vi på Assently är stolta över våra samarbeten med försäkringsbolag och att kunna hjälpa dem digitalisera och modernisera sin verksamhet. Vill du veta mer om hur våra lösningar kan förbättra din verksamhet är du varmt välkommen att kontakta oss!