Dina Försäkringar lanserar näthjälp i alla hemförsäkringar

Det kan hända vem som helst. Kränkande kommentarer eller bilder, mobbning och andra trakasserier på nätet är något många oroar sig för.

Därför inför Dina Försäkringar från och med 1 september en så kallad Näthjälp för alla kunder med en hem- eller villahemförsäkring.

Med Näthjälpen kan Dina Försäkringars kunder få hjälp att få bort oönskat och kränkande innehåll på internet. Det kan röra sig om innehåll som har publicerats utan samtycke eller falska profiler som skapats i kundens namn.

Unga särskilt utsatta
En stor majoritet använder sociala kanaler dagligen, så som Facebook, Instagram, Twitter och Snapchat. Dessvärre används dessa kanaler ibland för att kränka andra, särskilt bland ungdomar. Det händer även att falska profiler skapas och man kan bli utsatt för hot och oönskad spridning av kränkande bilder och videor.

– Att bli utsatt är mycket påfrestande för den som drabbats. Det kan även vara mycket tidskrävande och svårt att veta hur man ska gå tillväga för att ta bort informationen på egen hand. Därför känns det bra att kunna stötta våra kunder och erbjuda Näthjälpen, säger Mia Winberg, produktansvarig Konsument på Dina Försäkringar.

I och med Dina Försäkringars förbättring av hemförsäkringen kan kunder få hjälp vid nättrakasserier. Via Näthjälpen följs det oönskade innehållet upp och man försöker nå de som ligger bakom webbplatsen för att kunna ta bort det lagrade innehållet. Kunderna får även rådgivning och de uppdateras under processen. Tjänsten erbjuder också hemförsäkringskunderna rådgivning om internet och hur de bäst anpassar inställningarna i sociala medier för att skydda sig i framtiden.