Hem FASTIGHETER DigiPlex vinner två priser, bästa energieffektiva innovation och årets marknadsförare

DigiPlex vinner två priser, bästa energieffektiva innovation och årets marknadsförare

Publicerat av: Redaktionen

DigiPlex, ledande i Norden inom innovativa och hållbara datacenter, är erkänt för sitt fokus på en renare, mer hållbar och effektiv framtid.

DigiPlex vinner två priser, bästa energieffektiva innovation och årets marknadsförare 3Igår kväll belönades bolaget med två prestigefulla utmärkelser på 2018 Datacloud Awards i Monaco.

DigiPlex vann priser i två kategorier, ”Best Data Center Energy Solution” och ”Marketer of the Year”, en ny kategori för i år. Tävlingens domare uppmärksammade DigiPlex höga ambitioner, de framsteg bolaget gjort för att omdefiniera hur datacenter på ett miljövänligt och hållbart sätt kan driftas samt bolagets innovativa marknadsförings- och kommunikationsarbete globalt.

Som vinnare i kategorin ”Bästa energilösningen för datacenter” hyllades DigiPlex banbrytande miljöinnovation som implementeras i bolagets center i Stockholm.

Tillsammans med Stockholm Exergi anpassar Digiplex nu datacentret så att dess spillvärme ska kunna tas om hand och användas för att värma upp 10 000 bostäder i närområdet. Det är första gången som ett operativt datacenter, av den  här storleken och som använder sig av ett indirekt evaporativt Luft-till-Luft kylsystem, modifieras för att kunna leverera överskottsvärmen till fjärrvärmenätet.

– Vi är stolta över vara först med att på ett kostnadseffektivt sätt kunna återvinna spillvärme. Vår anläggning i Upplands-Väsby drivs uteslutande på förnybar el och är utformad för att dra nytta av det svala nordiska klimatet. Men vi stannar inte där, vi har dessutom skapat ett av världen mest energieffektiva och miljövänliga datacenter. Vår ambition är att behålla ledartröjan inom hållbarhetsområdet, inte bara för våra kunders skull utan också utav hänsyn till framtiden, säger Gisle M. Eckhoff, VD för DigiPlex.

DigiPlex vann ytterligare en utmärkelse på Datacloud Europe när bolagets Chief Strategy and Marketing & Communications Officer Fredrik Jansson, utsågs till ”Årets marknadsförare”.

Utmärkelsen, som delades ut för första gången i år, tog fasta på Fredriks förmåga att leda det snabba förändringsarbete inom marknad och kommunikation som har placerat DigiPlex som det ledande varumärket inom datacenter och cloudbranschen i Norden. Under Fredriks ledarskap har DigiPlex marknads- och kommunikationsarbete fått flera erkännanden både i och utanför datacenterbranschen, däribland nomineringar till priserna: “Best in-House Marketing Team” på Computing’s Tech Marketing & Innovation Awards, “B2B Brand Team of the Year” på Drum Marketing Awards, “Best Marketing Team” and “Best Marketing Campaign” på Global Carrier Awards och “Communications Team of the Year” på den prestigefulla European Excellence Awards.

– Jag är hedrad över priset och vill skicka ett särskilt tack till mitt duktiga team. Med tanke på den betydelse som datacenter har i dagens digitaliserade värld måste vi alla dra vårt strå till stacken för stävja branschens ökande energiförbrukning och koldioxidavtryck. Jag ser fram emot att fortsätta arbetet med att stärka DigiPlex röst inom innovation och hållbarhet och att utmana branschens traditionella tänk genom banbrytande marknadsförings- och kommunikationsinsatser, säger Fredrik Jansson

Relaterade Artiklar