”Det största hindret för uthållig innovation är för mycket fokus på kortsiktig innovationsfra
Hem FÖRETAG ”Det största hindret för uthållig innovation är för mycket fokus på kortsiktig innovationsframgång”

”Det största hindret för uthållig innovation är för mycket fokus på kortsiktig innovationsframgång”

Publicerat av: Redaktionen

Innovation är viktigt för att driva tillväxt, vara konkurrenskraftig och öka chansen att ta marknadsandelar. 

Endava har flera goda exempel från att jobba med kunder i olika branscher.

Philip Carl, Nordenchef på IT-tjänsteföretaget Endava, delar här med sig av sina främsta tips för hur företag kan jobba med innovation.

-Ett strukturerat sätt att jobba med innovationer driver ofta tillväxt men kan även ge andra fördelar som ett mer strategiskt tänkande hos personalen, ökat samarbete och bättre laganda, säger Philip Carl.

  • ”Det största hindret för uthållig innovation är för mycket fokus på kortsiktig innovationsfra

    Philip Carl, Nordenchef på IT-tjänsteföretaget Endava

    Stöd från företagsledningen är den mest kritiska framgångsfaktorn för att driva innovation. Det är inte lätt att driva innovation och det tar tid att få en hållbar effekt, så att få med sig företagsledningen är en kritisk faktor för att lyckas. Det är lika viktigt att se till att ledningsgruppen är med på vad innovationsarbetet kommer att fokusera på och att de förstår vilken metod som kommer att användas. Det underlättar att säkra den budget och de resurser som behövs – helst inte bara för det första året utan även för två till tre år framåt. Att ha en regelbunden avstämning med företagsledningen är också en viktig del av processen.

  • Använd en modell eller ett ramverk för att främja innovation inom företaget. Många företag som lyckas bra med sitt innovationsarbete använder någon form av modell eller ram. Men det innebär inte att följa en modell exakt så som den beskrivs i en lärobok eller på nätet, utan att bygga på de delar som är relevanta. Enligt vår erfarenhet kan Design Thinking-modeller och -koncept vara särskilt användbara – till exempel för att identifiera kundresor.
  •  Försök innovera kring det som kan tillföra stort värde till ert företag. Det kan till exempel handla om att nyttja tekniker som Internet of Things, AI, maskininlärning, augmented reality eller virtual reality. Användningsområden kan vara i princip vad som helst, till exempel cybersäkerhet , dataintegritet eller att stödja hållbarhetsarbetet.
  •  Försök inte nå alltför stora mål tidigt i processen. Försök att komma underfund med innovationsprocessen genom att sätta relativt små mål som kan nås snabbt. Ungefär som när man utvecklar en mobilapp, man börjar inte med att försöka göra alla features under den första dagen.
  •  Ha en långsiktig syn på innovation. Även om det är viktigt med små, snabbt genomförbara åtgärder för att få igång innovationen bör företagen ha de långsiktiga målen för sina innovationsinitiativ i åtanke. Vår erfarenhet är att det största hindret för uthållig innovation är för mycket fokus på kortsiktiga innovationsframgångar i stället för ett mer långsiktigt synsätt.
  •  Sätt igång. Det kan tyckas vara en självklar rekommendation, men det är viktigt att tydliggöra den, eftersom den långa resan mot uthållig innovationsframgång ofta börjar med ett enda steg.

 

Relaterade Artiklar