Hem PÅ STAN MED Det är människorna som är viktiga!

Det är människorna som är viktiga!

Publicerat av: Redaktionen

[PÅ STAN MED] I mars 2019 började Raymond Hüner på Freshworks som General Manager. Titeln är dock ointressant för honom. Det är människorna i hans närhet, såväl på jobbet som privat, som är det viktiga.

Det är människorna som är viktiga! 2

Raymond Hüner, Freshworks som General Manager.

Trots att Raymond inte tycker att titlar är så viktiga är hans formella titel ännu längre – General Manager Benelux & Nordics. Raymond återkommer flera gånger under vårt möte till hur mycket mänskliga relationer betyder för honom.

”Jag vill arbeta med saker som betyder något. Som gör skillnad. Jag har alltid känt en drivkraft i att utveckla mig själv och hjälpa andra. När folk runtomkring mig mår bra, så mår jag också bra. Det kan ibland vara lätt att det blir för mycket fokus på andra och att man glömmer bort sig själv. Därför brukar jag känna efter lite extra när en ny arbetsdag börjar. Om det känns det bra och lätt att kliva upp ur sängen på morgonen så är jag i balans och den positiva energin finns kvar. Ett enkelt, men kanske inte vetenskapligt, självtest som i alla fall funkar för mig”, berättar Raymond.

Den flygande holländaren

Förutom människor och relationer har resandet en stor plats i hans liv. I tjänsten har han bland annat arbetat i London, Madrid, Afrika, Indien och givetvis Nederländerna som är hans hemland.

”Jag har också rest otroligt mycket inom Norden och om jag ska vara helt ärlig så har det hänt att jag har vaknat på morgonen utan att ha full koll på om jag är i Helsingfors, Oslo eller Stockholm”, säger han med ett skratt.

Man skulle kunna tro att en person som reser så pass mycket i jobbet, inget hellre vill än att stanna hemma när han är ledig, men inte Raymond. Han och hans familj reser gärna bort någonstans på semestern.

Det började på IBM

Efter fem års studier vid Rijksuniversiteit i Groningen tog han en master i Science of Business. Året är 1995. Sedan startade hans framgångsrika karriär inom IT-branschen när han, samma år, började på IBM. De första åren arbetade han med outsourcing.

”Idag kan jag känna igen en hel del saker när det gäller diskussionerna i IT-branschen om för- och nackdelar med molnet. Vi hade liknande utmaningar när vi lanserade outsourcinglösningar på den tiden”, säger Raymond med ett leende.

Hans resa inom IBM fortsatte och efterhand kom hans uppdrag att bli mer och mer inriktade på försäljning. I slutet av år 2007 förvärvar IBM den framgångsrika tillverkaren av affärsprogramvara, Cognos. Köpet är ett av IBM:s största sett till prislappen som landar på 5 miljarder dollar. Raymond utses att leda arbetet med att förena de båda företagens säljorganisationer. Hans förmåga att hantera, stötta och peppa medarbetare kom väl till pass i denna process.

Hur ser han på sin tid på IBM?

”Det blev en perfekt start på yrkeslivet efter universitetsstudierna. Jag trivdes väldigt bra på IBM, så pass bra att jag stannade kvar där i hela 15 år. Jag lärde mig otroligt mycket. Dessutom hade jag förmånen att få lära känna så många trevliga människor”, svarar han.

Det är skillnad på sälj och sälj

Raymond berättar att hans syn på försäljning ändrades under åren på IBM.

”Det är lite lustigt att jag började arbeta mer och mer med försäljning. Jag hade länge en bild av att jag inte tyckte om försäljning och att jag inte var duktigt på det. Nu förstår jag att det berodde på att jag tänkte på den typ av försäljning som i grunden går ut på att pressa och nästan lura kunden att köpa något som den egentligen inte vill ha. Eftersom relationer är viktigt för mig och jag mår bra när jag får hjälpa människor insåg jag ganska snart att relationsmarknadsföring var min grej. Genom att bygga upp långsiktiga kundrelationer skapar du ett förtroende som alla tjänar på. Kunden vågar berätta hur det verkligen står till på sitt företag utan att vara orolig för att du genast ska pracka på denne någon tjänst eller produkt. Det är inte ovanligt att du med relationsmarknadsföring får en konkret fråga om du kan hjälpa till att lösa ett problem hos kunden. Då blir det istället ett samtal om hur det hela kan lösas på bästa sätt. Detta utan att kunden känner sig trängd in i ett hörn. Jag älskar verkligen när jag, och mina medarbetare, kan hjälpa till. Vi gör något som betyder något för kunden”, berättar Raymond engagerat.

Han finns och har funnits på LinkedIn

Efter IBM fortsatte karriären med 5 år på Hewlett Packard Enterprise i rollen som Country Director Software BeNeLux. Där ledde han ett team inom mjukvarumanagement och var inblandad i arbetet med HP:s affärssystem. Han satt dessutom i styrelsen för HP:s nederländska bolag med ansvar för BeNeLux-länderna.

Den sista pusselbiten som saknas på hans resa fram till dagens roll på Freshworks är LinkedIn. Där var han – Director for Talents Solutions in BeNeLux – under åren 2016–2019. Från sitt kontor i Amsterdam arbetade Raymond och hans team med att bygga upp verksamheten i BeNeLux-regionen.

”Under min tid på LinkedIn hade jag förmånen att få arbeta med lösningar och tjänster som syftade till att hjälpa våra medlemmar med att öka sin kunskap, att sätta nya mål, personlig utveckling och eget ledarskap”, förklarar Raymond.

P x 3

Då har vi kommit fram till hans nuvarande tjänst på Freshworks. Ett företag som arbetar med skalbara lösningar inom CRM (Customer Relationship Management). De är globalt sett stora inom flera branscher, bland annat detaljhandel och e-handel. Det grundades 2010 i Indien och där ligger fortfarande företagets bas. När vi pratar om det visar sig återigen Raymonds genuina engagemang för människor.

”Freshworks har haft en positiv utveckling även under år 2020. Jag tror det beror på att vårt erbjudande är attraktivt, billigare än jämförbara lösningar och enklare att installera. Dessutom har vi gynnats av att digitaliseringen har tagit fart på grund av pandemin. Jag skäms nästan att säga det. Samtidigt vill jag vara tydlig med att vi är i grunden ett indiskt företag med många medarbetare som bor och arbetar där. Bland annat vid våra callcenters. Indien är hårt drabbat och för mig är det självklart att jag tänker på våra medarbetare där och deras situation när det gäller covid-19”, berättar han.

Vi pratar om hans roll och hur han har tagit sig an sin nya uppgift på Freshworks. Raymond berättar att han bygger sitt ledarskap utifrån tre olika begrepp som samtliga börjar på bokstaven P (på engelska); People, Process, Performance. De har han följt sedan han kom dit i mars 2019.

”Under de första sex månaderna hade jag fullt fokus på människorna (People) genom att bygga team, rekrytera, skapa förtroende och utveckla företagskulturen. Under det efterföljande halvåret flyttade jag succesivt fokus så att människor och processer blandades 50/50. Då skapade vi struktur och tydlighet. Efter det första året adderade jag den tredje pusselbiten; Prestanda (Performance). Nu har vi en tredjedel av varje P. Den sista delen handlar mest om att säkerställa att de två första fungerar i bästa harmoni (People & Processes = Good Performance)”, förklarar Raymond.

IQ + EQ + AQ = 110 %

En av Raymonds utmaningar är att göra varumärket Freshworks mer känt i hans ansvarsområden; BeNeLux och Norden. När det gäller Sverige är den resan i full gång och man har en känd svensk e-bokhandel som en av de största kunderna. För att ytterligare säkerställa den lokala anknytningen anställer Freshworks chefer från de nordiska länderna.

När det gäller rekrytering generellt berättar Raymond att de har många parametrar som de tittar på vid urvalet av ansökningar. Att endast utgå ifrån IQ känns stenålders nuförtiden. Att addera EQ har varit vanligt under många år. Raymond berättar att det för honom är naturligt att även AQ har sin plats i rekryteringsarbetet.

”Den erfarenhet som jag har skaffat mig under alla år, bland annat på LinkedIn, har lärt mig att vi är alla olika MEN det finns inget rätt eller fel. Det handlar om att få vara på rätt plats, i rätt roll och i rätt omgivning där dina egna egenskaper och instinkter kommer till sin fulla rätt”, avslutar Raymond Hüner.

Vi avslutar som vi började, med rubriken; Det är människorna som är viktiga!

Privat
Namn:                                        Raymond Hüner
Ålder:                                         48 år
Bor:                                            Wageningen i Nederländerna. (Staden kallas för ”The City of Lifesciences”                                                         och är bland annat känd för sitt universitet som lockar till sig studenter som                                                         vill utbilda sig inom ämnen som bidrar till en ökad kunskap om livet och                                                               naturen)
Familj:                                        Fru och tre barn

Intressen:                                  Politik (Diskuterar gärna, och ofta, ämnet med äldsta dottern), Juridik, Familjen
Golf, Cykel (Mountainbike), Vattensporter
Boktips:                                     Daniel Pinks böcker om ledarskap
Favoritmat:                               Suriname Roti https://ohmydish.com/recipe/surinamese-roti/
Freshworks Cookbook:                             https://www.freshworks.com/campaigns/freshstart/cookbook/
Favorit film/TV-serie:              Drive to Survive (Serie om Formel 1 – avnjutes tillsammans med sonen)
Antal devices:                           10-15

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>