Dessa är vanorna som får Casinooperatörer att lyckas

Branschen för online-casinon är minst sagt volatil. Nya namn går från helt okända till att bli en av branschens största på bara några år medan andra namn bleknar och glöms bort.

Dessa är vanorna som får Casinooperatörer att lyckas 1I en bransch med så pass mördande konkurrens krävs det förstås en stor budget för marknadsföring. Men det är långt ifrån bara reklam som avgör vilka operatörer som får framgång.

Vi ska kika lite på de faktorer som framgångsrika casinooperatörer har gemensamt.

  1. Ett bra erbjudande

Eftersom casinooperatörers kunder har så otroligt många alternativ att välja mellan måste man ha ett attraktivt erbjudande. Detta gäller både för att få nya kunder och för att behålla dem man redan har.

I Sverige finns det sedan den nya spellagen infördes 2019 vissa restriktioner på vilka sorters bonusar och erbjudanden som online-casinon får erbjuda sina kunder. Detta till trots är det viktigt att ha konkurrenskraftiga bonuserbjudanden. Du kan se de typer av bonuserbjudanden som svenska casinooperatörer erbjuder på sidan https://www.bonusfinder.com/sv/.

Men en bonus för nya spelare är inte tillräckligt. Man måste ge spelarna en orsak att stanna kvar. Detta kan man åstadkomma med hjälp av nya spännande spel, roliga events och mycket annat. Målet måste vara att det alltid ska finnas något nytt och spännande att se fram emot när kunden loggar in.

  1. Innovation

Dessa är vanorna som får Casinooperatörer att lyckas 2Tekniken fortsätter att gå framåt och nya spel och speltyper lanseras hela tiden. De flesta casinon använder sig av en så kallad White label-lösning. Detta innebär att man köper in hela mjukvaran för att sköta casinots backend från en tredje part. Utöver detta populerar man sitt casino med olika spel från olika speldesignföretag.

Fördelen med detta är att det går att lansera ett nytt casino på väldigt kort tid eftersom det enda man behöver designa själv är casinots design och varumärke. Nackdelen är att många casinon känns generiska och inte levererar en unik upplevelse till sina kunder. För att stå ut måste man först jobba på sitt varumärke och presentation för att försäkra sig om att casinot är mer minnesvärt än konkurrenterna.

Dessutom är det viktigt att vara först med nya innovationer och ständigt pröva nya lösningar. Mobillösningar och streaming där man kan spela med en riktig dealer är exempel på områden där det skett mycket utveckling de senaste åren. Nästa område som många tror kommer bli stort är VR-teknologi och de casinon som kan ligga långt framme med produkter för VR-enheter kan få en stor fördel mot konkurrenter som ligger efter.

  1. Säkerhet och kundrelationer

Att vinna kundernas förtroende är kanske det allra viktigaste konkurrensverktyget av dem alla. Det finns en orsak till att flera av de svenska spelföretagen varit så framgångsrika inte bara på hemmamarknaden utan i hela Europa. Främst av dessa orsaker är att man värnar om sina kunder och har klar och tydlig kommunikation med dem.

IT-säkerhet är ett absolut måste för företag som innehar en stor mängd personlig data kring sina kunder. Om det skulle ske någon form av läcka eller företaget skulle utsättas för en attack av hackers så kan detta bli förödande och göra det svårt att få förtroende från sina kunder i framtiden.

Utöver detta måste man kommunicera med sina kunder på alla kanaler. En hjälpsam kundtjänst som kan svara på alla lokala språk är bara en början. Det måste finnas en tydlighet i kommunikationen som genomsyrar marknadsföringen, hemsidans design, sociala medier och alla andra kontaktpunkter som kunden har med företaget.

Detta är tre områden som alla casinon måste vara starka inom för att kunna lyckas i branschen. Nya casinooperatörer måste dessutom hitta en eller flera punkter inom dessa områden där man kan prestera bättre än redan etablerade casinon. Annars blir det svårt för en nykomling att ta marknadsandelar.