De dolda utgifterna svenskarna skäms över
Hem NYHETER De dolda utgifterna svenskarna skäms över

De dolda utgifterna svenskarna skäms över

Publicerat av: Redaktionen

Var tionde svensk döljer utgifter för sin partner.

De dolda utgifterna svenskarna skäms över

Emma Lindgren, expert på digital konsumtion, Svea Ekonomi

Det visar en ny undersökning från Svea.

De främsta anledningarna till att man dolt utgifter är skam och att man inte anser det vara partnerns ensak. Drygt var sjätte menar att de tyckte att kostnaden var för stor. Kvinnor är dessutom de som i högre grad än män döljer utgifter för sin respektive.

Olika intressen innebär olika prioriteringar i vad man lägger pengarna på. En ny undersökning från bank- och finansgruppen Svea visar att nästan var tionde svensk har dolt utgifter från sin partner. Vad för utgifter som dolts varierar men en av de vanligaste, och fullt förståeliga, anledningarna till att man hållit utgiften hemlig är för att det rört sig om en present. Lika många svarar att en klädshopping har varit upphov till att hemlighålla en utgift. Därefter är det spel, lån/skulder och restaurangbesök man valt att undanhålla för sin partner. Kvinnor döljer oftare kostnader om kläder medan män i högre grad döljer utgifter om spel.

Orsakerna till varför man haft dolda utgifter varierar också. De två vanligaste orsakerna är att man skämts över utgiften eller att man inte anser att det är den andra partens ensak. Drygt var tionde menar att utgiften helt enkelt varit för stor och att man därför inte valt att prata om den med sin partner. För de i åldern 20 till 39 är skammen kring utgiften vanligare, medan det för de mellan 40 och 60 är vanligast att man inte anser det vara partnerns ensak.

– När man som partners har en delad eller gemensam ekonomi är det viktigt att känna att man får förvalta sin del utan att känna skam eller skuld. Att konsekvent dölja utgifter leder i längden bara till något negativt. Prata istället om utgifterna och bemöt varandras intressen och kostnader med respekt. Om utgifterna leder till problem så prata om det gemensamt och se vad ni tillsammans kan göra för att förändra beteendet, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion, Svea Ekonomi.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>