Cover Genius samarbetar med Ryanair för att erbjuda kunder inbyggt reseskydd
Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING Cover Genius samarbetar med Ryanair för att erbjuda kunder inbyggt reseskydd

Cover Genius samarbetar med Ryanair för att erbjuda kunder inbyggt reseskydd

Publicerat av: Redaktionen

En ny undersökning avslöjar att 33 procent av de svenska resenärerna har för avsikt att byta sätt på vilket de köper reseskydd, eftersom de är missnöjda med pandemirelaterade försäkringar och anspråk

Cover Genius, det ledande globala insurancetech-företaget för inbäddade försäkringar, annonserar idag ett strategiskt partnerskap med Ryanair, Europas största flygbolag, för att kunna erbjuda kunder ett heltäckande reseskydd, integrerat direkt i bokningsflödet för en bekvämare upplevelse.

Genom att integrera med XCover, Cover Genius prisbelönta globala distributionsplattform, kommer Ryanairs kunder att ha möjlighet att köpa en rad olika skyddsprodukter som är skräddarsydda efter deras resplan.

“Vi är glada över att kunna samarbeta med Cover Genius för att erbjuda vårt växande nätverk av kunder en ännu bekvämare och mer omfattande svit av reseförsäkringsalternativ,” säger Greg O’Gorman, Director of Ancillary Revenue, Ryanair. ”Kunder kan nu utnyttja skräddarsydda skyddspaket som är speciellt utvalda för varje resplan, oavsett plats och språk, för att ge dem sinnesfrid när de reser med Ryanair, Europas främsta flygbolag.”

Detta partnerskap är i linje med en reseförsäkringsundersökning som visar att en tredjedel (33 procent) av svenska resenärer planerar att byta från sin nuvarande reseförsäkring på grund av missnöje med vad den täcker och erfarenheterna när en skada inträffat. Detta enligt en undersökning, gjord av Momentive.ai, och beställd av Cover Genius som innefattar 521 svenska resenärer för att bättre förstå deras inställning till reseförsäkringar, vilka kanaler de föredrar för att skaffa försäkring och deras erfarenhet av att anmäla ett ärende eller skada.

När man jämför de senaste köpen mot framtida köppreferenser för reseförsäkringar, med de som köpt från sin reseleverantör eller agent under de senaste 18 månaderna, föredrar 64 procent att köpa på detta sätt igen.

Resultaten visar att medan 24 procent av de svenska resenärerna hade en reseförsäkring som skyddade dem mot pandemirelaterade problem sedan mars 2020, har 17 procent av resenärerna fått avslag på pandemirelaterade anspråk.

Cover Genius samarbetar med Ryanair för att erbjuda kunder inbyggt reseskydd“Sedan starten av COVID-19 har vårt nätverk av resepartner sett en ökning med 647 procent av relaterade skydd, vilket visar på ett växande behov av skydd”, säger Peter Smith, VP Strategic Partnerships – Travel for Cover Genius. “Under rådande omständigheter behöver landets ledande digitala och digitalt aktiverade företag – oavsett om det är flygbolag, OTA:er, kryssningsrederier eller till och med banker och fintechs – luta sig mot insurtechs för skräddarsytt skydd som passar deras kunder, snarare än att förlita sig på traditionella försäkringsbolag och äldre system så att de kan administrera skydd till sina kunder när de behöver det.”

När kunder ombeds att betygsätta sin skadeupplevelse gav kunderna en NPS på -41 för alla typer av reseförsäkring (reseleverantör/agent, onlineförsäkring, sjukförsäkring eller kreditkort). Svenska kunder med gratis försäkring via sitt kreditkort betygsatte sin upplevelse med en NPS efter skadeanmälan på -47, det sämsta NPS-resultatet för kreditkortsförsäkringar i hela EU, och en genomsnittlig färdigställandetid på 17 dagar. Cover Genius NPS efter skadeanmälan ligger på +65, den högsta oberoende uppmätta poängen för något försäkringsbolag över hela världen.

Studien visar också en korrelation mellan NPS och hanteringstid för anspråk, vilket tyder på att anspråk som backas upp av snabbare betalningar, tydligare policyformuleringar, onlinestatusuppdateringar, online-inlämning och undvikande av att mata in data flera gånger kan öka nöjdhetsgraden.

“Eftersom kunder förväntar sig en digital upplevelse är det nu dags för stora europeiska varumärken att ta steget upp och skydda sina kunder med inbäddade, hyperrelevanta produkter som minskar friktionen och passar för en framtid där kunderna i allt högre grad vill att deras skydd ska komma ifrån deras favoritvarumärken, säger Smith.

Studien följer på två banbrytande rapporter som visade att kunder – allmänt för att det är bekvämare – har en stark preferens för skydd inbyggt i banktjänster och som baseras på transaktionsövervakning, och de vill ha sinnesfrid att veta att deras favoritåterförsäljare kan skräddarsy garantier och fraktförsäkringar för deras tillhörande föremål.

 

Relaterade Artiklar