Capgemini möjliggör ny automatiserad lösning för hypotekslån för Skandiabanken

Capgemini offentliggör i dag sitt framgångsrika samarbete med Skandiabanken, och lanseringen av LUX (Lending User Experience), bankens nya lösning för digitala hypotekslån.

Från vänster, Kiran Shah, Capgemini, Johan Brauhn, Skandiabanken, Kristina Tånneryd, Skandiabanken, Christophe Bonnard, Capgemini, Johanna Cerwall, Skandiabanken och Rakesh Kapoor, Capgemini

Onlinebankens nya hypotektslån LUX kortar ned den tid det tar att få beviljat lån, samtidigt som den ökar kundernas insyn.

LUX, ett nytt automatiserat system för lånehantering, designades och implementerades av Capgemini på mindre än 12 månader. Den nya lösningen gör det möjligt för Skandiabanken att fortsätta erbjuda attraktiva bolån på den svenska marknaden.

Den nya tjänsten innebär:

 

  • Förbättrad kundupplevelse
  • Minskade operativa risker
  • Sänkta kostnader tack vare färre manuella steg
  • Smidig och flexibel uppstartsprocess

 

-Vår nya digitala lösning LUX gör att våra kunder får bättre insyn och snabbare beslut angående sina lån, till konkurrenskraftiga priser. Med LUX kan kunderna få besked om sina lån och lånevillkor inom några dagar, ibland inom bara några minuter. Vårt samarbete med Capgemini har resulterat i en förenklad och automatiserad låneprocess som kommer att förbättra kundupplevelsen och öka kundnöjdheten, säger Kristina Tånneryd, produktchef, Skandiabanken.

Capgemini designade och utformade LUXmed hjälp av Pega Platform , en digital processautomatisering (DPA) och plattform från Pegasystems. LUX utveklades av Capgemini för att optimera affärsverksamheten och kundupplevelsen av lån. Implementeringen innefattar hela bankens verksamhet för utlån, och inkluderar alla egendomstyper för befintliga och nya kunder.

-Capgeminis projekt med Skandiabanken genomfördes på mindre än 12 månader, vilket är snabbare än genomsnittet för den här typen av digital implementering. Det har varit en spännande resa tillsammans med Skandiabanken, och vi är väldigt nöjda över slutresultatet,säger Kiran Shah, Head of Finacial Services, Capgemini i Sverige.

-Pegas uppdrag är att lösa komplexa affärsfrågor som de Skandiabanken stod inför. Capgemini och Skandiabankens användning av Pega-plattformen är ett bra exempel på hur vi kan hjälpa finansiella tjänsteföretag att utveckla sina erbjudanden, säger Magnus Lagerqvist, nordisk försäljningschef, Pegasystems. -Vi blev imponerade av Capgemini och Skandiabankens innovativa tillvägagångssätt att anpassa plattformen för att leverera en skräddarsydd lösning på rekordtid.