Osmidiga betallösningar får kunderna att svika
Hem IT-FINANS TRENDERBETALNINGSLÖSNING Osmidiga betallösningar får kunderna att svika

Osmidiga betallösningar får kunderna att svika

Publicerat av: Redaktionen

Idag vill kunder som handlar på nätet att betalprocessen ska vara smidig.

Det får inte vara för många steg eller för komplicerat att avsluta ett köp på nätet. Men fortfarande är det många företag som har krångliga och tidskrävande lösningar.

Sådant har kunderna inget överseende med – då avbryts ofta köpet.

Företaget Stripe, som tillhandahåller betalningslösningar för näthandel, har genomfört en detaljerad granskning av 800 topprankade webbplatser och hur deras betallösningar fungerar. De undersökta webbplatserna finns i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Polen och Nederländerna. Granskningen visar att majoriteten av webbplatserna har betydande brister eller dåliga lösningar på de sidor som hanterar betalningen. De allra flesta webbplatserna (94%) hade fem eller fler brister på sina betalsidor.

När vi handlar på nätet förväntar vi oss att det ska gå snabbt och enkelt att genomföra en betalning. Stripe har frågat svenska konsumenter vad de anser om betalningsprocessen hos näthandelsföretag. I undersökningen säger 17 procent av konsumenterna att de skulle avbryta ett köp om det tog mer än en minut att genomföra köpet.  Det visar sig att många företags betalprocesser inte klarar detta enminutstest.  Hela 32 procent av konsumenterna säger att det i genomsnitt tar mer än tre minuter att slutföra ett köp i en webbutik. En av fem säger att de avbrutit ett köp under det senaste året på grund av en alltför lång betalningsprocess.

Osmidiga betallösningar får kunderna att svika

Erik Olofsson, Nordenchef på Stripe

Några av de vanligaste problemen är att webbplatsen inte stödjer digitala betaltjänster som Apple Pay och Google Pay, att sidan inte erbjuder ett numeriskt tangentbord för att ange kortnummer på mobila enheter eller reagerar på felaktigt kortnummer eller giltighetsdatum.

De vanligaste problemen för undersökta svenska webbplatser:

  • 83% av svenska webbplatser tillät inte kunderna att spara sina betalningsuppgifter för framtida bruk.
  • 67% bad om CVC-koden utan att förklara vad det är. Medelvärdet för andra länder var 31%.
  • 33% meddelar inte om ogiltigt kortnummer angivits innan transaktionen genomförs.

Inte optimerad för mobilen

Nära hälften (45%) av svenska konsumenter säger att de handlar mest från en mobil enhet, så att erbjuda en smidig betalfunktion för en liten skärm är avgörande.

  • 98 % av svenska webbplatser hade ingen support för Apple Pay. Motsvarande siffra för 2020 var 99 %.
  • 100% av svenska webbplatser hade ingen support för Google Pay. 2020 var det 99 %.
  • 14% visade inget numeriskt tangentbord för inmatning av kortnummer.

“Vi ser att även små problem kan skapa betydande intäktsförluster för näthandelsföretagen. Att sätta ihop ett enkelt betalningsformulär, hitta rätt betalningsalternativ för varje enskild konsument och göra hela processen mobilvänlig kräver mycket fokus och nästan konstant anpassning,” säger Erik Olofsson, Nordenchef på Stripe.

Relaterade Artiklar