Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING Bankens rykte avgörande när svenskar lånar pengar

Bankens rykte avgörande när svenskar lånar pengar

Publicerat av: Redaktionen

Nästan en femtedel av alla svenskar överväger att ta ett lån inför semestern, visar årets Lånebarometer från Tieto.

Bankens rykte avgörande när svenskar lånar pengar 3Den viktigaste aspekten är fortfarande räntan men bankens rykte hamnar på andra plats.

Tieto har undersökt hur inställningen till lån inför sommaren ser ut i Sverige, Norge och Finland. Totalt 3 040 personer har svarat på undersökningen som utförts av marknadsundersökningsföretaget Yougove, på uppdrag av Tieto.

I Sverige är det 19 procent av de tillfrågade som planerar att ta ett lån inför sommaren, vilket ligger på ungefär samma nivå som tidigare år. I\

både Norge och Finland har andelen tillfrågade som funderar på att ta ett lån ökat – och i Finland är ökningen extra tydlig, från 14 procent till 36 procent.

Räntan hamnar även i år på första plats, som den viktigaste aspekten för den som ska ta lån. Tätt efteråt kommer bankens eller långivarens rykte. I Sverige uppger 57 procent att ryktet är mycket viktigt när man väljer långivare. I Norge är motsvarande siffra 45 procent och i Finland 48.

Vad vi lånar till har också förändrats sedan mätningen gjordes inför sommaren 2018.

En skiftning som går att se i Sverige är att färre tar lån för att köpa bil och att de mindre lånen för aktiviteter och resor ökar. Det vanligaste i Sverige är att man tar ett sommarlån för att resa eller renovera. I Norge lånar flest till renovering medan man i Finland lånar överlägset mest till shopping.

Undersökningen visar också att svenskarna inte är särskilt trogna de traditionella bankerna när man söker nytt lån. Bland de som överväger en ny leverantör av banktjänster så är intresset större för icke traditionella aktörer såsom Klarna och onlinebanker än för de traditionella bankerna.

Av de som skulle kunna tänka sig att låna går unga mellan 18 och 39 år lika gärna till en ny leverantör som till sin nuvarande leverantör.

–  Det här visar hur viktigt det är att kunna möta kundernas förväntningar som finns på användarupplevelsen och att man med hjälp av data bygger den bästa möjliga servicen. Annars är det stor risk att tappa kunderna. Den “hyperpersonaliserade” användarupplevelsen är framtiden i den här branschen, säger Jonas Brännvall, produktchef på Tieto.

Finländarna är de mest traditionella där 81 procent antingen väljer att stanna med nuvarande alternativ eller går till en traditionell bank, vid nytt lån. Motsvarande siffra för Sverige är 58 procent och för Norge 61 procent.

Det vill svenskarna låna till i sommar (flera alternativ är möjligt som svar):

Renovering av hemmet, 6%

Resor, 6%

Shopping, 3%

Bil/Motorcykel, 3%

Aktiviteter, 3%

Heminredning, 3%

Sommarfest, 2%,

Handpenning för sommarhus, 2%

Bröllop, 2%

Barnens aktiviteter, 2%

Båt, 1%

Annat, 2%

Andel som inte överväger att ta ett lån i sommar, 81%

Fler resultat från Lånebarometern:

Åldersgruppen 18-39 är mest benägen att låna. 31 procent svarar att de överväger att ta ett lån. Högst andel finns inom unga familjer.

Bland studenter är det 24 procent som överväger att ta ett lån inför sommaren.

Bland stockholmarna är resor vanligast att låna till.

Lite drygt hälften, 52 procent, är öppna för lånetjänster av exempelvis bilar, kläder eller kick bikes.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>