”Att köpa smycken är slöseri – Snowbox är som Netflix för smycken”

Cirkulär ekonomi är här för att stanna. Att spendera pengar på att köpa nya smycken är slöseri med pengar och miljö.

Vår lösning Snowbox är som ett Netflix för smycken. Att prenumerera är både smart och smidigt, säger entreprenören

Prenumerationsboxar är något som blivit väldigt populärt den senaste tiden. Snowbox är Sveriges första prenumerationstjänst för smycken. Medlemmarna får en personlig låda med tre olika smycken som de kan bära så mycket som de vill under en månad. Efter en månad de är fria att behålla de smycken som de gillar eller skicka tillbaka dem. Snowbox erbjuder en ständigt roterande garderob av smycken. Danske Bank har träffat grundaren Christopher Eriksson.

Hur kom det sig att ni startade Snowbox?
– Jag tycker att svenskar för länge har spenderat tusentals kronor på smycken de snabbt tröttnar på och knappt använder. Detta är ett brott mot samtiden! Ett stort slöseri med smycken, miljö och pengar. Snowbox är bolaget som tar cirkulärekonomin till smyckesvärlden.

– På andra sidan har vi smyckesföretagen som likt andra företag ständigt söker nya sätt att kommunicera med sin målgrupp, för att nå ut med nya kollektioner och lära sig vad kunderna tycker och tänker.

Blev det som du trodde?
– Nej! Jag trodde vi skulle möta mer motstånd. Det var lätt att sälja in vårt koncept till leverantör, och något lättare att bygga den fantastiska community-känsla vi har bland våra medlemmar. Framför allt är det väldigt roligt att jobba i den, för oss, ny-utforskade världen av smycken. Vi har blivit väl mottagna av alla inblandade!

Vad vill du ge för råd till de som nyligen startat eget eller skulle vilja starta?– Kom hellre ut med en halvfärdig produkt nu istället för att vänta i evigheter för att lansera något perfekt. Varken kunden, investeraren eller du kan veta vad den perfekta produkten är innan du har varit ute och testat och iterera den några gånger. Ett annat råd är att bygga din startup med kunden i fokus. Detta kan verka självklart men jag har tyvärr en känsla av att många missar det.

Vad tycker du om Danske Banks och SUP46s initiativ med att starta TheHub.se?– Som startup är man extremt beroende av ett starkt nätverk med hungriga nybörjare (som oss) och välvilliga veteraner. Danske Banks TheHub.se gör ett utmärkt arbete med att samla alla dessa talanger på samma plats. Att registrera sig, rekrytera, samt kommunicera är enkelt och smidigt, precis som man vill ha det när man driver startup. Det sista du vill göra är att sitta och fylla i ännu ett långt formulär med irrelevanta frågor

Vad är nästa steg för Snowbox?– Nästa steg är att ytterligare definiera och förbättra det vi kallar Snowbox-upplevelsen. Att öppna din Snowbox ska vara en upplevelse utöver smyckena, det ska kännas som att få en present från någon du tycker om.

Jonas Sandell, projektledare för TheHub.se är glad över att plattformen kan bistå startups med hjälp.
– Det är otroligt roligt att vi kan vara en pusselbit i att hjälpa företag att växa. Syftet med att starta TheHub var att ge synlighet till startups i Norden och att dem via plattformen ska kunna rekrytera spetskompetens, hitta och kontakta investerare samt erbjuda enkla verktyg som de flesta startups behöver.