Anders Borg tror på svenska DanAds som katalysator till digitalisering av den globala digitala annonsmarknaden

I sitt sommarprat den 8 juli lyfte Anders Borg fram vikten av digitalisering för att stimulera ekonomin och sysselsättningen.

Anders Borg tror på svenska DanAds som katalysator till digitalisering av den globala digitala annonsmarknaden 1
DanAds grundare Istvan Beres (vä) och Peo Persson. Foto: Josefine Stenersen, Di

Anders Borg har länge förespråkat betydelsen av digitalisering i samhället för att säkra en ljusare utgång ur Corona-krisen. Regioner i Europa som är framstående inom tech har visat sig ha en högre sysselsättning och stabilare ekonomi än genomsnittet.

”Tillväxten kommer tillbaka först där tech är starkast”, säger Anders Borg

Då Sverige är ett land som kommit långt i sin digitalisering främjar det också framväxten av innovativa svenska teknikbolag som har alla möjligheter att skala på en global nivå. Ett exempel på ett sådant bolag med en spetskompetens som efterfrågats av globala aktörer är DanAds. Trots att bolag som Bloomberg Media, Hearst och Tripadvisor självfallet sitter på egna utvecklingsavdelningar väljer de att ta hjälp från den aktör med mest expertis inom området, i det här fallet ”Self-Service Advertising”, dvs automatisering av annonshantering och -försäljning via självbetjäning.

DanAds, som växte med 160% under 2019, stärkte kassan under slutet av förra året genom att ta in 42miljoner i kapital. Anders Borg dubblade själv sin investering i sällskap med andra namnkunniga privata investerare som Hugo Stenbeck, Eirik Winter, Fredrik Wester, Jan Andersson och Storytelmiljardären Jonas Sjögren.

”Under svåra tider ser vi ett klart ökat intresse för att effektivisera och automatisera sin annonsförsäljning, vilket vi är experter på. Det är ett tufft läge för många publicister i dagsläget och vi finns där för att hjälpa dem anpassa sin verksamhet till det nya normala”, säger Istvan Beres, medgrundare och VD på DanAds.

DanAds, som tidigare i år blev utnämnd till ”Topp 50 Framtidsbolag” av TechArenan, är ett av de teknikbolag som sett en medvind under Covid-19, och därmed kunnat investera och nyanställa, snarare än att dras med nedskärningar. Under de senaste månaderna har företaget skrivit nya kontrakt med bland annat en av de största globala aktörerna inom reseindustrin samt två av de största mediehusen i Storbritannien. Även YouMail som är motsvarigheten till TrueCaller i USA står nu på DanAds kundlista.

”Än så länge finns det ingen teknikplattform som konkurrerar med DanAds, de har egentligen skapat den här marknaden på egen hand. Techjättar som Facebook och Google blir allt mer dominanta på annonsmarknaden. Många kunder tycker därför Danads är ett bättre alternativ, särskilt som de får full kontroll på sin egen data”, säger Anders Borg till Di Digital.

Bolaget siktar på att öppna två kontor i Storbritannien och USA i närtid. DanAds kommer före slutet på 2020 att vara runt 100 anställda, en fördubbling sedan i fjol.

”Hittills har vi siktat på att nå de allra största publicisterna och mediehusen, men nu vill vi öka våra volymer genom att även attrahera mindre kunder. Vi har en väldigt stark kommande orderingång”, säger Peo Persson.