Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING Amadeus studie visar marginella skillnader mellan nordiska affärsresenärer

Amadeus studie visar marginella skillnader mellan nordiska affärsresenärer

Publicerat av: Redaktionen

Studien undersökte 1000 affärsresenärer och beslutsfattarefrån fyra nordiska länder under sju år.

Amadeus studie visar marginella skillnader mellan nordiska affärsresenärer 3Hur lika är de svenska, norska, danska och finska affärsresenärerna? Vilka behov har förändrats under de senaste 7 åren? Är det skillnader mellan beslutsfattare och affärsresenärer? Det är några av de frågor som vi ville ta reda på. Undersökningen genomfördes av Nordic Bench under åren 2012, 2014, 2017 och 2019 för att bevaka utvecklingen av nordiska affärsresetrender över en sjuårsperiod. Ett genomsnitt på 1000 personer per år besvarade undersökningen, alltfrån stora till små företag.

Rapporten sammanställdes under 2020,de första månaderna av COVID-19-utbrottet.Förändringarnainom resebranschen på grund av COVID-19 har resulterat i storosäkerhet men resultaten av denna studie kan utgöra ett riktmärke för att hantera framtida förändringar och stödja resenärer, företag och hela branschen på vägen till återhämtning.

”Vi frågade både beslutsfattare och affärsresenärer för att se hur företagens behovoch tekniska utveckling skiljer sig mellan länderna, säger Johan Nordqvist, VD för Amadeus i Skandinavien. “Vi vill dela med oss av våra resultat så att företagoch resebyråer är medvetna om dessa skillnader när de utvecklar sina resepolicyer för att bättre möta behoven hos varje lands unika resenärer.”

Viktiga resultat från studien:

  • Om resenärer inte kan få tillgång till alla priser i sitt bokningssystem, är de mer benägna att lita på andra kanaler för att få det flyg eller hotell de vill ha, vilket gör att Travel Managers utsätts för ett svårt ”Duty-of-care” dilemma. Den här trenden betonar vikten för företag och resebyråer att ha innehållet tillgänglighet när man investerar i ett självbokningsverktyg.
  • I takt med att flygbolagen delarupp sitt erbjudande ökar efterfrågan på tilläggstjänster bland nordiska affärsresenärer, men särskilt för dem som reser 80 dagar eller mer om året. Travel Managerskan överväga att ge sina frekventa resenärer tillgång till extra tilläggstjänster. Detta kan i sin tur få resenären att känna sig mer uppskattad, utviladoch motiverad, liksom företaget kanfåen mer produktiv och lojal anställd.
  • Beslutsfattare och resenärer är inte alltid överens om prioriteringar. Även om affärsresenärer vill få tillgång till ett fullständigt integrerat system för sin resebokning och reseräkninglistade beslutsfattare detta som sin lägsta prioritet.

Även om Norden ibland ses som en enda marknad, visar undersökningen att vissa ämnen så som arbetsmarknadenoch lokala bestämmelser har en betydande inverkan på hanteringen av affärsresor. Men exakt hur olika är varje land? Klicka här för att ta del av hela studien på engelska.

Relaterade Artiklar