AI-algoritmer skapar fordonsdesign som kunden vill ha
Hem TeknikProduktnyhet AI-algoritmer skapar fordonsdesign som kunden vill ha

AI-algoritmer skapar fordonsdesign som kunden vill ha

Publicerat av: Redaktionen

Intended Future vet vilken tillverkarens nästa bilmodell är innan tillverkaren vet det själv.

Datadriven analys och skräddarsydda AI-algoritmer ska hjälpa ingenjörer att designa det kunden vill ha.

– Vi översätter mänskligt beteende till siffror. Det sparar tid och pengar redan i ett tidigt skede av produktutvecklingen, säger Kostas Stylidis, vd, Intended Future.

Bakom bolaget ligger tio års forskning inom upplevd produktkvalitet. Nu ska den forskningen göra nytta inom produktdesign och Intended Future är nytt portföljbolag inom Chalmers Ventures. I ett första skede riktar sig bolaget med sin tjänst till fordonsindustrin, och på Chalmers Ventures ser man potential inom fler branscher.

– Intended Futures första tillämpningsområde är fordonsindustrin, men kan också tillämpas inom bygg och annan produktbaserad industri. Vad är viktigt att lägga pengar på, utifrån ett kundperspektiv. Det är en fråga som ingen har ett riktigt bra svar på. Här kan Intended Future hjälpa bolag att lägga pengar på rätt saker, säger Ana-Maria Popescu, business coach på Chalmers Ventures.
Tjänsten baseras på datadriven kundanalys där AI-algoritmer hjälper till att uppnå resultat.

– Med vårt system kan designerna nå specifika kundgrupper och vad de verkligen vill ha för att uppleva att exempelvis en bil har rätt materialval, säger Kostas Stylidis.

Han tar som exempel skillnaden mellan en typisk Mercedesförare och Tesla. De som kör Mercedes väljer inte Tesla, för det är för minimalistiskt.

AI-algoritmer skapar fordonsdesign som kunden vill ha

Pressmeddelande: Nytt portföljbolag hos Chalmers Ventures: Intended Future

Men vad är då ”för minimalistiskt”.

– Vi fann en intressant sak. Vi kunde visa att det handlade om vad man vant sig vid. Samma saker som finns i en smartphone upplevdes som okej att ha som touch-screen. Men inte något annat, som reglage för air condition eller vindrutetorkare.

I en bil finns också många detaljer som inte skapar kundnytta eller förhöjd upplevelse.

Det kan handla om klädsel av inredning, där den inte syns eller spelar roll. Och de här detaljerna kan tillverkaren få svar på tidigt i utvecklingsskedet.

– Tar du bort en meter klädsel kanske det sparar 100 kronor per fordon. Det blir mycket pengar för något som inte tillför något viktigt för kundens upplevelse.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>