91% av resenärerna är bekväma med att använda digitala hälsopass
Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING 91% av resenärerna är bekväma med att använda digitala hälsopass

91% av resenärerna är bekväma med att använda digitala hälsopass

Publicerat av: Redaktionen

Studien som är beställd av Amadeus och levererad av Censuswide, ger uppmuntrande nyheter för resebranschen, då den visar att 41% av resenärerna är mycket intresserade av att vilja boka internationella resor redan sex veckor efter att restriktionerna har upphävts.

91% av resenärerna är bekväma med att använda digitala hälsopass

Studien visar också vikten av att förstå resenärens oro kring integritet, användarvänlighet och säkerhet.

När regeringar och resebranschen tittar på fördelarna med digitala hälsopass är budskapet från resenärer tydligt: digitala hälsopass kan vara ett mycket viktigt verktyg för få igång resandet. Studien visade att drygt 9 av 10 (91%) tillfrågade resenärer sa att de skulle vara bekväma med att använda ett digitalt hälsopass för framtida resor.

Christophe Bousquet, CTO, Amadeus, säger: ”Denna studie belyser ännu en gång den nyckelroll som tekniken kommer att ha i återuppbyggnaden av resandet. Vi har sett en förändring sedan vår senaste undersökning, eftersom resenärer nu lägger mer fokus på mobil och touchless teknik, viktiga områden som tydligt stärker resenärernas förtroende för att börja resa igen. Det är också intressant att resenärer är öppna för digitala hälsopass där de delar sin hälsodata när de rör sig på resan, förutsatt att de rätta säkerhetsåtgärderna är på plats. På Amadeus är vi engagerade i att bygga upp en bättre resebransch tillsammans med våra kunder och partners.”

Undersökningen gjordes på 9 055 resenärer från Frankrike, Spanien, Tyskland, Indien, Förenade Arabemiraten, Ryssland, Singapore och Storbritannien. Urvalet är de som har rest utomlands under de senaste 18 månaderna (med minst 1 000 respondenter per marknad). Fältarbetet utfördes i slutet av februari 2021.

Här följer några exempel på undersökningsresultaten:
• Tre fjärdedelar (74%) av de tillfrågade resenärerna är villiga att lagra sina resehälsodata elektroniskt, om det gör det möjligt för dem att passera snabbare genom flygplatsen med färre interaktioner ”ansikte mot ansikte”
• Över 7 av 10 (72%) tillfrågade resenärer är villiga att lagra sina resehälsodata elektroniskt om det gör det möjligt för dem att resa till fler destinationer
• 68% av resenärerna var överens om att det är mer sannolikt att de delar sin hälsoinformation om de flygbolag de reser ofta med erbjuder ett sätt att lagra resehälsodata.

Även om mottagligheten för att dela data är hög, behöver resebranschen ta hänsyn till resenärens oro kring användningen av data.
De tre viktigaste problemen som resenärerna ser är:
• Säkerhetsrisker med hackad personlig information (38%)
• Integritetsfrågor kring vilken hälsoinformation som behöver delas (35%)
• Brist på öppenhet och kontroll över var data delas (30%).

Undersökningen visar också vilka lösningar som skulle kunna lindra problem kring digital hälsoinformation och resor:
• 42% av resenärerna sa att en rese-app som skulle kunna användas under hela resan skulle förbättra deras totala reseupplevelse avsevärt och försäkra dem om att deras information finns på ett ställe
• 41% av resenärerna är överens om att en rese-app skulle minska sin stress kring resor
• 62% av resenärerna är mer benägna att använda en app för att lagra sin hälsoinformation om ett reseföretag samarbetar med ett pålitligt sjukvårdsföretag

Decius Valmorbida, President, Travel, Amadeus, säger: ”Det råder ingen tvekan om att COVID-19 kommer att fortsätta att forma vårt sätt att resa de kommande månaderna, precis som det påverkar så många andra områden i
våra liv. Men medan det fortfarande finns osäkerheter förstärker undersökningar som denna min optimism att vi kommer att skapa bättre resor än tidigare.

Samarbete mellan regeringar och vår bransch är nyckeln till att starta resor igen, eftersom vi levererar resenärernas förväntningar som beskrivs i denna ” Rebuild Travel digital health survey” med rätt teknologi för att skapa en existerande ansluten och kontaktlös resa.

Relaterade Artiklar