50 procent fler planerar att betala på kredit än direkt under Black Friday

Idag presenterar Trustpilot en ny undersökning som visar hur Covid-19 påverka svenskars shoppingbeteende under Black Friday och Cyber Monday.

50 procent fler planerar att betala på kredit än direkt under Black Friday 1Totalt deltog drygt 1860 personer i studien.  Under pandemin har ehandeln ökat med hela 50 procent inom vissa områden men på frågan om man kommer att handla mer eller mindre under årets Black Friday, uppger hela 4 av 10 (41%) att de kommer att spendera mindre eller inte handla alls på grund av den rådande pandemin. Endast knappt 8 procent uppger att de kommer att spendera mer än tidigare och drygt 30 procent är osäkra och säger att de inte vet.

“Förra året handlade var tredje svensk under Black Friday, men i år verkar det som att fler kommer att hålla i pengarna. Av våra svenska användare säger drygt 40 procent att de planerar att spendera mindre eller inget alls. Endast 17 procent säger att man kommer att spendera ungefär lika mycket som tidigare och 8 procent säger att de kommer att spendera mer”, säger Martin Mürbeck, Europachef på Trustpilot.

Konsumtionslån ökar

När Trustpilot frågade sina svenska användare hur de planerar att finansiera sina köp under  Black Friday och Cyber Monday, planerar hela 44 procent av de tillfrågade att betala sina inköp på kredit, via antingen faktura, delbetalning eller kreditkort. Endast 20 procent säger att de planerar att betala direkt. Det är mer än 50 procent fler som planerar att betala med lånade pengar jämfört med att betala direkt.

“Att handla på kredit har blivit både enklare och mer förekommande i Sverige. Det är ändå förvånande att nästan hälften av alla inköp planeras att betalas på kredit. Förra året omsatte handeln otroliga 7,1 miljarder kronor under Black Friday, vi kan därför förvänta oss att konsumtionslånen ökar markant under denna period”, kommenterar Martin Mürbeck.

Konsumenter rankar fortsatt pris högst

Pris är fortsatt den viktigaste parametern för köpbeslut, produktutbud kommer på en andra plats och levereras seglar upp på en tredje plats. För att förvissa sig om att handlare håller vad de lovar ökar trafiken till kundomdömen kraftigt. Förra året besökte hela 1,35 miljoner konsumenter Trustpilot under Black Friday.

De 5 viktigaste köpfaktorerna för konsumenter under Black Friday och Cyber Monday:

  1. Pris
  2. Produktutbud
  3. Leverans
  4. Kundservice
  5. Returpolicy

Totalt deltog 1860 personer i undersökningen som besvarade frågor om hur Covid-19 kommer att påverka deras shoppingvanor under Black Friday och Cyber Monday 2020. Undersökningen genomfördes via Trustpilots svenska hemsida mellan den 20:e till 27:e oktober 2020.