Mer än tre fjärdedelar av alla affärsresenärer i Storbritannien, Tyskland och Frankrike anser att deras arbetsplats tar hänsyn till deras säkerhet när de reser i jobbet.
Det visar en rapport från Global Business Travel Association (GBTA) Foundation. Men samtidigt visar en annan studie som gjorts i samarbete med SAP Concur, ”How Traveller Booking Behaviour Impacts Safety”, att det finns en hel del att göra för att öka säkerheten på området.
På Nordic Business Travel Summit den 15-16 mars i Helsingfors kommer SAP Concur att visa upp verktyg som ger företagen bättre kontroll och gör affärsresenärerna säkrare.
– I dessa tider när säkerhetsläget i världen inte är det bästa har företagsledare ett ansvar att hålla koll på var de anställda befinner sig, hålla dem löpande informerade och säkra, säger Magnus Khysing, Nordenchef för SAP Concur.
– Ett av de mest överraskande resultaten i rapporten är att mer än hälften av affärsresenärerna vet att det kan påverka säkerheten att boka resan via andra kanaler än företagets egna men att de flesta ändå väljer att göra det. Omsorg om medarbetarna är en av de viktigaste personalfrågorna och det betyder att företag behöver fokusera mer på säkerhet, fortsätter Magnus Khysing.
Organisationer kan med andra ord göra mycket mer för att skydda sina anställda genom att arbeta med riskhanteringsteknik och utbilda sig inom de tjänster och riktlinjer som finns för att stödja anställda på affärsresa.
Rapporten avslöjar flera beteenden som kan medföra risker för affärsresenärerna:
- Direktbokningar. Under det senaste året använde sig nästan hälften av affärsresenärerna av företagets onlineverktyg för resebokning . Men nästan 70 procent av de som använder en resebyrå uppger att de bokat minst en affärsresa direkt hos leverantören och mindre än 40 procent säger att deras organisation har ett system för att hantera bokningsdata och resrutter som bokats direkt med leverantörer.
- Spåra resande. Affärsresenärerna förväntar sig att företaget snabbt kan lokalisera var de befinner sig i en nödsituation eller vid en säkerhetshändelse med hjälp av bokningsdata (53 procent), GPS-information från jobbtelefon (44 procent) och reseräkningar (32 procent).
- Reseservice. Mindre än hälften av de tyska affärsresenärerna (49 procent) uppger att deras företag har en öppen hjälplinje för nödsituationer. Samma siffra för Storbritannien är 57 procent och Frankrike 65 procent.
- Utbildning och resurser. Mer än hälften av affärsresenärerna rapporterar att företaget har utbildning i säkert resande men många är överens om att mer kunskap skulle behövas. Runt 61 procent efterlyser utbildning i grupp eller enskilt och de flesta – cirka 65 procent – skulle vilja ha flera utbildningar varje år.
– Av tre års bokningsdata framgår att en majoritet av de affärsresenärer som hade tillgång till nätbokning konsekvent bokat direkt hos en leverantör eller med en onlineresebyrå under det senaste året. Det innebär att deras företag kanske inte har haft tillgång till deras resedata. Och saknade eller ofullständiga bokningsdata kan i hög grad minska ett företags förmåga att ta hand om sina resenärer, säger Monica Sanchez, forskningschef för GBTA Foundation.
Studien How Traveller Booking Behaviour Impacts Safety bygger på uppgifter från 735 affärsresenärer i Storbritannien, Tyskland och Frankrike under september och oktober 2017.
För mer information om resultat och metod kan rapporten laddas ned i sin helhet här.