Workday drar en lans för jämställdheten

Det finns oerhört mycket att vinna på att få mer mångfald och bättre jämställdhet i arbetslivet.

Vägen dit är svår men Workday, som levererar en molnbaserad HR-plattform, satsar hårt på verktyg som ska underlätta kundernas jämställdhetsarbete.

– Vi möjliggör för våra kunder att inte bara se att det finns ett problem utan även var och varför. Det säger Workdays Nordenchef Mattias Bolander när IT-kanalen träffar honom i samband med veckans Chefgala på Vinterträdgården i Stockholm. Arrangemanget sker under kvinnodagen 8 mars och helt naturligt har arrangörerna tagit fasta på den senaste tidens metoo-debatt som dessutom är kopplad till frågor som rör krisledarskap.

– I Sverige finns det många företag som vill ta in fler kvinnor men det är få som gör analyser kring hur de ska göra det på ett bättre sätt. Alla är medvetna om att man har ett problem men ändå fortsätter att plocka in samma människor till styrelserna, säger Mattias Bolander.

Han säger att det lätt går att få fram siffror som visar att företag som har större mångfald uppvisar bättre vinster eftersom de får en bredare förståelse för olika kundgrupper.

– Kundgruppen är inte homogen så det handlar både om att hitta unga och gamla, olika etniciteter samt större könsjämlikhet.

Ett exempel på framgångsrika företag som startats av kvinnor märks Natural Cycles vars grundare Elina Berglund, tillika fysikforskare, presenterade sin affärsidé under Chefgalan. Det handlar om en mobilapp som kan fungera som ett hormonfritt preventivmedel.

– Det är ingen man som skulle kunna komma på en sån idé och hon har skapat ett miljardbolag kring detta! Elina Berglund har förstått ett behov som jag som man aldrig skulle ha kommit på.

Hur ser då könsfördelningen ut på Workday i Sverige.

– Jag skulle nog tro att vi är 50-50 och i min ledningsgrupp är det bara jag som är man. Vi har bara tagit dom som är bäst och så råkade det bli så. Då ska man komma ihåg att det inte bara handlar om HR-människor hos oss. En stor del av våra konsulter, utvecklare, marknadsförare och jurister är knivskarpa kvinnor utan HR-bakgrund.

Bland Workdays kunder återfinns Kimberly-Clark som gjort en undersökning kring kvinnors ställning på företagen.

– Deras undersökning visade att första gången kvinnor faller ifrån är när de får barn. Då stannar de i karriären eller kommer inte tillbaka. Den andra delen är att titta på vad som händer innan de kommer upp i ledningsgrupperna. Här har de sett att det är svårt att komma in i arbetslivet igen och här kan man vidta olika åtgärder för att göra steget lättare.

Mattias Bolander säger att metoo-debatten har bidragit till att företag börjat leta efter ett antal signaler som man måste ta ställning till.

– Man kanske ska titta på vilka män det finns som är bättre på att rekrytera kvinnor och premiera dom. Det är den analysen som många bolag har saknat och här har vi möjlighet att bidra med verktyg för detta.

Bland övriga deltagare som nämner metoo-debatt under galakvällen märks FN:s förre vice generalsekreterare Jan Eliasson som på en fråga från Cissi Elwin, vd och chefredaktör på Chef, lyfter fram just metoo som ett oerhört viktigt steg mot bättre jämställdhet i arbetslivet.

– När man om några år ser tillbaka på utvecklingen för jämställdhet kommer nog metoo att ses som en avgörande skiljelinje.