Vaimo och Klarna i nytt partnerskap för snabbare tillväxt för e-handlare

Vaimo, en ledande global leverantör av e-handelslösningar på Magento, inleder ett nytt samarbete med Klarna.

Samarbetet syftar till att hjälpa e-handlare att komma igång snabbare samtidigt som man möjliggör tillväxt. I och med lanseringen fördjupar Vaimo och Klarna sitt befintliga partnerskap.

Det nya samarbetet innebär lanseringen av en ny betalningsmodell där e-handlare kan betala för både Klarnas och Vaimos lösningar via en månadsavgift baserad på sin månatliga omsättning. Modellen möjliggör för e-handlaren att få en fullskalig e-handelslösning redan från starten, vilket traditionellt innebär en stor investering. I lösningen ingår bland annat att bygga och formge e-IT-finans.sehandelsplatsen, strategisk rådgivning samt Klarnas tjänster så som Klarna Checkout.

Målgruppen är e-handlare med stora tillväxtambitioner, till exempel medelstora e-handlare och e-handlare som vill ta nästa steg inom Magento eller byta till plattformen. Både Vaimo och Klarna är ledande inom sina respektive områden och modellen syftar till att underlätta tillväxt tack vare Vaimos och Klarnas globala resurser och erfarenhet.

– För medelstora e-handlare eller fysiska butiker som vill gå online kan det vara svårt att bygga en riktig bra webbplats, vilket såklart gör det svårt att växa i den takt man vill. För oss på Vaimo är det strategiskt viktigt att kunna erbjuda en alternativ betalningsmodell och att stärka vårt partnerskap med Klarna. Inom några år tror vi att hälften av våra kunder kommer använda sig av den nya modellen, säger David Holender, CEO på Vaimo.

Partnerskapet med Klarna är globalt, men den integrerade lösningen och nya betalningsmodellen lanseras initialt i Sverige, tätt följt av Storbritannien innan den globala utrullningen påbörjas.

– Formeln för framgång är helt enkelt ett äkta partnerskap mellan e-handlaren, Vaimo och Klarna. Vi vet hur krånglig och riskfylld en större satsning är för e-handlare. Den här lösningen tar inte bara bort trösklar utan skapar även ett tydligt gemensamt incitament för samtliga partner att jobba för e-handlarnas framgång, säger Max Emilson, Vice President Channel Sales på Klarna.