Vad vi kan lära av Apple Pay

[KRÖNIKA] Onlineekonomin växer oavbrutet. Allt mer ekonomisk aktivitet har de senaste åren redan flyttats till nätet där det är bekvämt och säkert att shoppa, vare sig hemifrån soffan eller på rörlig fot genom en smartphone.

Men även om onlinehandeln växer borde den egentligen växa snabbare, särskilt den mobila delen. 88 procent av svenskarna har idag en smartphone men endast sex procent använder den för inköp online. Anledningen är enkel: det har funnits alltför många hinder och svårigheter.

In kommer Apple Pay. Även om det gjorts många försök innan Apple Pay dök upp att göra betalningar i mobilen till allmängods har ingen varit på långt när lika lyckosam. Även om Skandinavien är en ganska kontantlös region – i butiker används kontanter endast i knappt 20 procent av köpen, långt under det globala genomsnittet på 75 procent – är lanseringen av Apple Pay i Norden ändå goda nyheter för såväl konsumenter som företag. Svårigheterna minskar ytterligare. Att betala genom en smartphone på webbsidor, i appar och försäljningsställen blir säkrare och smidigare, tack vare den biometriska säkerhetsfunktionen och förstklassiga användarupplevelsen.

Apple Pay har växt påtagligt de senaste åren och expanderat från USA till Asien och Europa – senast till Italien. I Singapore resulterade lanseringen för ett år sedan i starkt tillväxt av mobila betalningar som beräknas öka med 42 procent i år jämfört med i fjol. Mängden inköp skjuter i höjden, detaljhandeln i Singapore rapporterar att Apple Pay-användare genomför 92 procent fler av sina mobila inköp än kunder som använder andra betalningsmetoder. Inte undra på att antalet Apple Pay-användare beräknas bli dubbelt så många, 86 miljoner till årets slut, enligt en Juniper-undersökning – ett belägg för konsumenternas stora aptit på mobila betalningar.

Vi vill flytta än mer ekonomisk aktivitet online och öka internets BNP. Nyckeln till att nå målet är att eliminera svårigheter var de än dyker upp. Hittills har det gällt särskilt mobila betalningar. Det borde vara mycket enklare för konsumenter att betala på internet med sina smartphones och det borde vara mycket enklare för företag att ta emot pengar online. Därför glädjer sig Stripe åt att stödja Apple Pay för mobilapplikationer och på webbsidor och göra det lättare för företag att ta betalt med hjälp av bara några få rader kod. Många Stripe-användare tillhör Apple Pays första partners i Skandinavien, som Hesburger, Zadaa, karma.life och Tiptapp.

Olika betalningsmetoder blir kvar

En sak är säker: Apple Pay kommer inte att helt ersätta några nuvarande betalningsmetoder. Skillnaderna mellan olika betalningskulturer är också alltför stora – inte bara i hela världen utan också inom Europa. Tyska konsumenter vill direktbetala online med SOFORT och SEPA medan holländarna föredrar iDEAL – en tjänst som knappt någon skandinav hört talas om. Användningen av kreditkort varierar också stort mellan olika marknader. Medan det finns tekniska globala standarder för internets arkitektur, som Internet Protocol, saknas motsvarande för betalningar – och det lär inte förändras. Hur mycket Apple Pay än förenklar betalningar kommer den inte att bli en ny standard. Snarare kommer den att komplettera de befintliga betalningssätten och förbättra tillgängligheten för fler människor.

Betalningsalternativ är nyckeln till internationella affärer 

Internet är globalt och gör det möjligt för företag att anpassa sin verksamhet till internationella marknader snabbare än de kunde för några år sedan. Att stödja Apple Pay som betalningssätt är inte viktigt för svenska företag enbart som ett sätt att nå konsumenter på hemmamarknaden utan också för att öppna affärsmöjligheter i hela världen, överallt där Apple Pay lanseras. Detsamma gäller en mängd olika betalningsmetoder som kan vara väldigt stora i andra länder men närmast okända i Sverige. Alipay och WeChat Pay, till exempel, används knappt alls i Europa men de öppnar dörren till en miljard kinesiska konsumenter.

Alternativa betalningssätt är viktiga faktorer när företag växer och anpassar sig internationellt. Det betyder dock inte att ett företag måste stödja vartenda betalningssätt som existerar – det finns 300 olika betalningsmetoder i världen och det är verkligen inte nödvändigt att stödja dem alla. Men det är viktigt att fundera över vilka som utgör de rätta kanalerna för att nå rätt målgrupper och marknader. Stripe gör det möjligt för företag att erbjuda de viktigaste betalningssätten, till ett minimum av teknikanpassning, genom en enhetlig API som klarar alla betalningsmetoder i en enda integration.

Minskande komplexitet

Att bygga ett internationellt företag är en komplex uppgift. Stripe skapades som ett försök att utmana status quo. Att grunda ett internetföretag ska inte innebära att bygga sin egen kassahantering, eller ens butik, från delar. Det ska vara så enkelt för entreprenörer och mjukvaruutvecklare att ta betalt online att de kan ägna sig åt det viktiga: att utveckla produkter som kunderna älskar. Det är som med vilken teknik eller produkt som helst – ju enklare att använda, desto populärare blir den och kan nå människor i hela världen. Apple är mästare på detta och Apple Pay är inget undantag: det handlar om att minimera teknikens komplexitet och maximera dess elegans. Det är vad vi alla kan lära av Apple.

AV: Felix Huber, nordeuropachef, Stripe