Trög utveckling för e-handel riktad mot företag

Samtidigt som e-handeln bland konsumenter hela tiden ökar, släpar B2B-marknaden efter.

6 av 10 företagskunder tycker det är krångligt att handla över nätet och bara vart femte partihandelsföretag erbjuder e-handel idag. Detta trots att kunderna efterfrågar det. Det visar en rapport* som HUI Research (Handelns utredningsinstitut) har tagit fram på uppdrag av Collector Bank.

Rapporten, som släpps den 17 januari, visar tydligt att efterfrågan från företag som vill handla över nätet är betydligt större än möjligheten att göra det. 7 av 10 småföretag gör inköp via nätet idag och 44 procent av dessa räknar med att handla mer online redan i år. Men när B2B-marknaden inte hänger med, vänder man sig istället till renodlade konsumentsajter för sina inköp.

– Idag handlar vart femte företag från digitala inköpskanaler som egentligen är riktade till konsumenter. Kanske inte så konstigt när 80 procent av partihandelsföretagen i Sverige saknar e-handel, säger Mikael Anstrin, ansvarig för affärsutveckling på Collector Bank.

Enklare e-handelslösningar
Rapporten visar att anledningen till att e-handeln på B2B-marknaden släpar efter är en kombination av att för få produkter finns tillgängliga online och att 6 av 10 företagskunder tycker att det är krångligt att e-handla. Framför allt menar man att det är komplicerat att registrera sig som kund (24 %) och att betala (21 %). Dessutom är det många säljföretag som inte inser att deras kunder är redo att handla digitalt.

– Många företag ställer frågan varför det ska vara svårare att handla på jobbet än hemma. Nu måste företagen som säljer produkter och tjänster bli bättre på att visa sitt sortiment och göra det enklare för kunden att både handla och betala. Sedan några månader tillbaka finns det betallösningar som gör det lika enkelt för företag som för privatpersoner att handla över nätet, säger Mikael Anstrin.

Storstad handlar mer
Företag i storstadsregionerna e-handlar i större utsträckning än företag i övriga landet. En förklaring till det kan vara att tjänstebranschen, som har kommit långt i sin digitaliseringsprocess, ofta är koncentrerad till storstäderna.

Bland de företag som handlar över nätet uppger 3 av 4 att de framför allt beställer förbrukningsvaror. 51 procent bokar resor över nätet och 53 procent köper insatsvaror. Rapporten visar också att snabba leveranser är det viktigaste för företag när de handlar över nätet. Därefter kommer bra sökfunktioner på sajten, en tillgänglig kundtjänst och att innehållet på sajten är anpassat efter det egna behovet.

Ur rapporten:
– Bara 1 av 5 partihandelsföretag har försäljning via e-handel.
– 7 av 10 småföretag använder e-handel för inköp idag.
– Hälften av dessa småföretag gör 50 procent eller mer av sina inköp online.
– 44 procent räknar med att handla mer över nätet under 2018.
– 55 procent räknar med att handla lika mycket på nätet i år.
– 6 av 10 upplever att det finns hinder som gör det komplicerat att handla online.
– Viktigast vid val av e-handelsleverantör är snabba leveranser (73 %), bra sökfunktion (50 %), tillgänglig kundtjänst (49 %) och anpassat innehåll (45 %)