Tre sätt riktad kommunikation kan säkerställa konsumenters förtroende

[KRÖNIKA] Den berömda amerikanska affärsmannen Thomas J. Watson sa ”det svåraste med förtroende är att det är mycket svårt att bygga och mycket lätt att förstöra”.

Detta är onekligen sant för varumärken.

Konsumenter matas med över 5 000 annonser varje dag. Allt detta brus gör det svårt för varumärken att nå fram och svårt för konsumenter att veta vilka de ska lita på.

Förtroende och en känsla av att känna sig värdefull är faktorer som påverkar varje företags slutresultat. 57 % av konsumenterna rapporterade i Ricohs undersökning Triple R att de spenderar mer på varumärken som får dem att känna sig värdefulla. 42 % har större förtroende för de företag som riktar sin kommunikation och gör den personlig än de som inte gör det.

Oavsett om ett företag säljer till den breda massan eller endast till beslutsfattare finns det tre viktiga steg för att utveckla ett förtroende genom kommunikation:

1. Använd data för detaljer – hur är det möjligt att ens fundera över att skapa förtroende om du inte vet exakt vem du säljer till? Det är det inte. Utan insikt i konsumenters individuella beteende misslyckas alla försök till personlig kommunikation, eller än värre, upplevs kommunikationen falsk. Börja med att sammanställa vad din organisation redan vet genom den data du redan har. Kom också ihåg att bäst blir det när alla samarbetar. Att få kommunikation att fungera är inte en uppgift som en del av organisationen kan lösa ensam. Alla delar av företaget måste söka efter sätt att organisera, hantera och använda information för att skapa bra, riktad, kundkommunikation. Tekniska hjälpmedel som plattformar för Customer Communication Management, som levererar rätt information till rätt kund, i rätt tid och format, gör att du kan komma långt i din strävan efter att göra kommunikationen personlig.

2. Kunskap om när konsumenter värdesätter riktad kommunikation som mest – Ingen vill känna sig besvärad. 70 % av konsumenterna i undersökningen föredrar företag som fokuserar på deras behov under och efter inköpet. Med det i åtanke är det helt naturligt att företag erbjuder konsumenter personliga rabatter och erbjudanden efter ett köp för att få dem att handla mera. Ge konsumenter så få skäl som möjligt att gå till någon annan genom att bearbeta dina kundrelationer som en pågående resa. Ingen enkel engångstransaktion här inte.

3. Det är bra att prata – en enkel tvåvägskommunikation är helt avgörande i uppbyggandet av konsumenters förtroende. Människor gillar att prata med andra människor.

 

Av Javier Diez-Aguirre, Vice President, Corporate Marketing, CSR & Environment.